- Project Runeberg -  Samlaren / Trettioförsta årgången. 1910 /
100

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Martin Lamm, Kellgrens »Våra Villor»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

100 Martin Lamm

flygeln bland de konsekventa materialisterna. Alla de begrepp han
en gång trott på — kärlek, ära, dygd, odödlighet — har han sett
reducerade till tomma namn. Och han vill ej erkänna att de i och
för sig själfva ha något, som kan hålla honom kvar. Ej heller har
han vid denna tidpunkt den ringaste skonsamhet mot andras
religiösa och etiska ideal. Med ett visst ungdomligt öfversitteri njuter
han af att väcka anstöt inom de "rättänkande" lägren. Han ser i
deras sedliga skrupler blott tom förställning.

Och dock pinar honom en fruktan för att världen skall bli
dyster och poesifattig, om man på detta sätt dissekerar sönder allt,
som ej håller profvet inför det nyktra förståndet. Hans estetiska
smak lider af att behöfva leta egennyttiga motiv bakom hvarje
dygdigt sträfvande, att behöfva se kärleken som en rent anima!
funktion, "en brånad spridd med blodets lopp".

Det är ej tvifvel på upplysningsfilosofiens resultat, som här
göra sig gällande. För den unge Kellgren stodo de tvärtom som
oomkullkastliga sanningar. Det är än mindre moraliska
betänkligheter; han är ännu så länge nihilist i sedligt afseende. Det är
poetens och njutningsmänniskans ovilja mot att taga befattning med
de kuggar och hjul, som förvandla världen till ett själlöst och
alltför regelbundet maskineri. Han har själf i diktens början gett
den ypperliga jämförelsen med operadekorationerna. Man tror sig
se en "Hesperisk blomsterpark", rusar upp på scenen och finner —
"et måladt papper". Hvarför aflas att komma upp på scenen?
Hvarför ej stanna i salongen, och njuta af det vackra skådespelet?
Hvad gör det om vår vackra fantasibild blir utan motsvarighet i
verkligheten:

Stor sak, om villan oss bedrager,
Blott hon vår lefnad lycklig gör.

I Fontenelles Entretiens sur la pluralité des mondes, som
Kellgren säkert i likhet med sina jämnåriga läst på skolbänken,
förklarar författaren för sin vackra och läraktiga åhörarinna,
markisinnan, att naturen erbjuder samma skådespel som operan. Från vår
plats se vi endast de vackra dekorationerna; filosoferna söka in-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:04:19 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1910/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free