- Project Runeberg -  Samlaren / Trettioförsta årgången. 1910 /
231

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sverker Ek, Om Kellgrens sista diktning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Om Kellgrens sista diktning 231

Efter dessa fakta blir det betydelsefullt, att Kellgren i Dälden
begagnar ett orimmadt versmått, som utbildats ur det Thorild
användt i "De tvänne Åldrarne",1 meddelad i St. P. 1789 n:r 2 några
månader före Kellgrens dikt. Samtidigt visar versen i Kantaten
stora öfverensstämmelser med särskildt ett parti af Lidners "Yttersta
domen" (som just vid denna tid var en nyhet, och som Kellgren
först lärde känna i den ofvan nämnda samlingen). Jag menar det
ställe, där Lidner låter den episka alexandrinen plötsligt afbrytas
af helgonens af David anförda körer till Messias lof.2 Kellgrens
"episka" partier, om jag så får kalla dem, äro ju skrifna på
alexandriner omväxlande med 5- och 4-fotade jamber, och dessa afbrytas
också af kören. Chorerna af lyckliga och olyckliga ha skrifvits på
4-fotade anapester med samma katalex och rimväxling som i Davids
hymn. Det svaga försök till blandad vers, som förekommer i de
stridande rösterna ("Höj mig till Gudars magt», "Kläd mig i ärans
pragt") förekommer hos Lidner i en litet tidigare kör ("Och för
ditt lof du gränser ej satt," "här i den eviga dödens natt").
Mellan de körer, som hos Lidner skrifvits på anapester, inblandades
andra på fyrfotade trokéer. Det är samma versmått, hvarpå Sveas
tal till året utsäges, men här är rimflätningen mera invecklad.

Nu bör det emellertid betonas, att i tidigare kantater, framför
allt i dikterna till Enkedrottningens begrafning, uppblandar Kellgren
jamben sparsamt med antingen anapester eller trokéer (båda 4-fotade).
Men härmed åstadkommes då ej samma effekt som nu. De nya
fallande rytmerna användas blott i ingångskören och ger denna något
väckande nytt; sedan glida körer och arior åter öfver i jamber.
Både i Yttersta domen och Kantaten åtfölja de nya versmåtten
lyrikens genombrott efter de scener af upphöjd monumentalitet, som
alexandrinen fått tolka.

Med versmåttet har också något af stämningen förts öfver från
den förra dikten till den senare. Det förut omnämnda kosmiska

1 Jfr G. Kallstenius Anteckningar om Kellgrens metrik. Språk och Stil 1902,
sid 26.

2 Sammanställningen af dessa dikter liksom delvis utvecklingen af
likheten mellan dem har fil. kand. A. Bæckström först påpekat för mig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:04:19 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1910/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free