- Project Runeberg -  Samlaren / Trettiotredje årgången. 1912 /
114

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Fredrik Böök, Dikter af Stagnelius i handskrift af Vitalis

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114 Fredrik Böök

samhörighet, som för den konstvetenskapliga analysen uppenbarar
sig mellan denna tafla och Rembrandts öfriga produktion.
Attribu-tionen har öfvarallt historiska utgångs- och stödjepunkter, men den
hämtar sin styrka icke ur de materiella bevisen, utan medvetet
eller omedvetet ur den estetiskt-psykologiska analysen. Om det
funnes en tafla, som dokumentariskt tedde sig som en Rembrandt,
men som den konstvetenskapliga kritiken icke kunde förena med
sin uppfattning af Rembrandt, då måste den utmönstras. Om det
slagets oöfverstigliga rämnor nämligen finge sönderdela en
konstnärs produktion, då upphörde vetenskapen att vara vetenskap, då
blefve den ett korollarium till de biografiska notiserna om målarna.
På litteraturvetenskapens område ter sig saken vid första
ögonblicket annorlunda, ty den materiella dokumentationen är där så
ojämförligt mycket säkrare. Hypotetiska attributioner äro därför
jämförelsevis ovanliga. Men i grunden äro principerna de samma:
man kan skänka de yttre bevisen tilltro endast under den
stillatigande och nästan alltid bekräftade förutsättningen att de inre
bevisen peka i samma riktning. Om det visade sig omöjligt för den
ingående estetiska analysen att förena ett visst diktverk med en
diktares öfriga skapelser, då skulle man bli tvungen att lämna
det åsido, yttre dokument till trots.1 Ett motsatt förfarande skulle
sönderbryta en förutsättning för all verklig litteraturvetenskap
som kan formuleras så: det enskilda diktverket är icke en
tillfällighet, det är icke en produkt af reminiscenser eller af "allmänna
strömningar", utan det är en organism,, präglad af den
individualitet som skapat den. Den psykologiska visshet, som den estetiska
kritiken når fram till, kan vara grundad på ett mer eller mindre
fint och djupt inträngande i den poetiska organismens struktur och
kan följaktligen växla i tillförlitlighet, men principiellt sedt är den en

1 Härmed är icke bestridt, att man, rent historiskt sedt, kan häfda
sannolikheten af att den dokumentariska attributionen likväl är riktig — de yttre
vittnesbörden kunna vara sådana, att antagandet af deras falskhet blefve en
ny psykologisk orimlighet. Men ett sådant diktverk, som tillskrifves en
författare uteslutande på grund af dokumentariska bevis, har icke ringaste
betydelse inom den verkliga litteraturvetenskapen; det har där existens endast
för så vidt det kan förenas med den psykologiska helhetsbilden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:21:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1912/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free