- Project Runeberg -  Samlaren / Trettiotredje årgången. 1912 /
196

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Karl Warburg, Lidners vistelse i Göttingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196 Karl Warburg

än att han ger detta innehåll uttryck i en ny språklig dräkt
tillskuren efter de mönster, som haft så mycket att skänka honom själf?"

Bland de tyska diktverk, som spelat in i hans senare skaldskap,
är också, såsom Lamm framhållit, Gotters duodrama "Medea"
till Bendas musik, hvilken var författad fem år före Lidners
Göttingenvistelse och som utfördes flerestädes i Tyskland (exempelvis
åhörde Mozart den 1778 i Mannheim). Gotter var, som bekant,
gammal medlem af Hainbund och sannolikt synes mig vara, att
det var i Tyskland, vare sig i Göttingen eller till äfventyrs i
Leipzig, om nu Lidner, som han påstod, kom dit efter
Göttingen-krachen, som han gjort bekantskap med denna opera.

Som redan antydt, talar mycket för att det äfven är under
denna tid han gör bekantskap med den nya engelska känslodikten,
som möter besläktade stämningar i hans, den svärmiske, i
herrnhutismen fostrade känslokelarens sinne.

Och om det än dröjer något, innan alla dessa intryck mognade
och gåfvo sig uttryck i hans skaldskap, så förefaller det mig dock,
som jag annorstädes yttrat, som om man kunde förlägga den
apokryfiska "Lidnerska knäppen" — hvad hans poetiska utveckling
angår — just till Göttingen.

Förvisso fick han senare i Creutz’ rika bibliotek och under hans
språkliga tukt nya, ytterst viktiga impulser, och särskildt torde hans
diktion ha vunnit på att gå i den stränge verskonstnärens skola.

Men till äfventyrs hade Lidner, om han stannat i Tyskland,
under inflytelse af dess Sturm und Dräng fått en med sin
egenartade natur mera stämmande utveckling, hans diktning hade
blifvit mer enhetlig och blandningen af olika konstsmak icke så stark.

En tragedi om "Erik XIV", skrifven i Tyskland, skulle
säkerligen kommit det samtida tyska Sturm- und Drangdramat närmare
än fallet blef.

Men på gissningarnas gungfly skola vi icke våga oss längre ut.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:21:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1912/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free