Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gudmund Schütte, Gudedræbning i nordisk Ritus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
34 Gudmund Schütte
Dyrkere i Ofrenes flaaede Bælge. Der siges intet udtrykkeligt om,
at ogsaa Med-Odin böier med Frigg, men det er en simpel Selvfølge
og kun udeladt ved Saxes mangelfulde Opfattelse. Hos Snorre siges
det, .at begge Odins Brødre tog hans Hustru til Ægte under hans
Fravær. Ogsaa Med-Odin bliver dræbt, da Odin vender tilbage.
Dennegang skildres Ofringen paa en ny Maade; vi mindes den
systematisk gennemførte Afvexling i Ynglingsagnenes rituelle Myter.
I Saxes Odinsmyte har vi den rituelle Gentagelse, der ved
Freysmyterne kun skimtes i Ættefølgen Njord-Frey-Fjölne. Noget
Spor af Frodefred synes ikke at fremtræde i nogen af Odinsmyterne.
Det er ogsaa naturligt nok, da Odin ikke var Fredsgud, men
tvært-imod udpræget Krigsgud. Men iøvrigt er Freys- og Odinsritualet i
nøjeste Samstem: överalt iagttager vi paa samme Maade Gudens
Istedtræder, der öfres til Guden selv.
13. Gullveig; Vgluspá.
Vølven siger:
Det Folkedrab mindes jeg
først i Verden,
da Gullveig de
paa Gejrs-Odd løfted,
og i Haavars Hal
hende brændte.
Tre Gång brændte de
den tre Gång baarne.
(Tit og ikke sjældent,
hun lever endnu.)
Haavar er et Navn for Odin, og Personen Gullveig, dvs.
"Guldkraft", er derför sikkert et Udtryk for hans Viv Frigg, der altid
fremstilles som den smykkekære. Strofen omtaler altsaa en Ofring
til Frigg og understreger ligesom Sagnet om Odin og Med-Odin
den stadig fortsatte Kæde af rituelle Gentagelser. De to Linjer i
Klämmer er fra Verselærens Synspunkt overtallige, men efter deres
Indhold ikke, thi de viser, at man paa Optegnelsens Tid havde en
Forestilling om, at den rituelle Handling foretoges ad infinitum.
Tilbage staar at omtale et fælles Motiv, der optræder i flere
Myter: Kvinden bag Kulisserne og Manden som Fredsforstyrrelsens
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>