- Project Runeberg -  Samlaren / Trettioåttonde årgången. 1917 /
108

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sven Cederblad, Stagnelii panteistiska Kristusuppfattning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

108 Sven Cederblad

citat bland de många liknande. Samma föreställning uppbär Suckan?
ur stoftet och framträder i andra dikter t. ex. Himmelen (II: 196):

Lif och salighet ifrån det höga
Genomströmma verldens stora kropp.1

Och Stagnelius tänkte sig ju också liksom Böhme denna
världen som en "Vorbild des Himmels", stjärnorna som änglar
(Stjernorna V: 287) och ansåg liksom Böhme, att Gud i ängens blommor
blifvit "materialisch". I detta fall träffas ju dock en liknande
uppfattning hos Oehlenschläger och Novalis. Som kosmogoni träffas
dock ej denna åskådning hos Oehlenschläger, som också saknar
den för Stagnelii teosof! så betydelsefulla förknippningen af
solenljuset och Kristus.

Dock har Stagnelius säkerligen stödt sig ej blott på Böhmes
teosofi, när han utbildade sina från Oehlenschläger hämtade
föreställningar om Jesu lif i naturen till en hel världsåskådning. Redan
den i nyromantisk anda gjorda sammanställningen mellan Ormuzà
och Kristus i näst sista strofen af Suckan ur stoftet pekar åt
annat håll:

O fröjd! allt är fullkomnadt vordet:
Sedd Oromazes, menska Ordet!2

(II: 134).

I själfva verket synes det, som om i Stagnelii skildring af
Ordet som den gud, hvilken tänder sin eld i "malmer, örter, djur
och trän", Kristus fått låna vissa drag af ljusguden Ormuzd, som
skänker lifgifvande eld åt alla väsen. Det förekommer också i Zend-

1 Uttrycket »verldens stora kropp» kan ju äfven vara Swedenborgsk
terminologi (Swedenborgs »stora människa»), liksom hos Swedenborg Gud är
Andevärldens sol. Stagnelius identifierar dock denna världens sol med Kristus,
och häri liksom i öfriga punkter står han, som sammanhanget utvisar,
Böhme och manikeerna (se nedan!) närmare.

2 Uttrycket »sedd Oromazes» syftar kanske på Zend-Avestas lära, att
Ormuzd blifvit synbar genom sin skapelse. Det föregående har ju skildrat
Ordets synliga uppenbarelse i världen. Ormuzd anropas »Sichtbarer Ormuzd
in der Wel t» (Zend-Avesia nåck dem Franz, des Herrn Anquetil du. Perron
heransgeg. v. J. Fr. Kleuker, Riga 1785, Izeschne, XXXIV Hå, del I: sid. 165).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:22:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1917/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free