- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
171

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns. Af Gunhild Bergh.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns 171

Denna inre enhet är det Winckelmann betecknar med de
berömda orden "edle Einfalt und stille Grösse". Stor och ädel, säger
han, är själen endast då den är i enhet d. v. s. i ro. Detta
själstillstånd ligger mellan smärta och glädje, därför det för skönheten
som för hafvet mest egentliga. Och erfarenheten har visat, att
de skönaste människor alltid haft ett stilla och harmoniskt väsen.1

Redan i Nachahmung etc. betraktar Winckelmann, delvis i
protest mot barockens principer, denna harmoni som "das
allge-meine vorzügliche Kennzeichen der griechischen Meisterstüke",2
en åsikt som han aldrig tröttnar att upprepa. "So wie die Tiefe
des Meers allezeit ruhig bleibet, die Oberfläche mag noch so wüthen,
•eben so zeiget der Ausdruk in den Figuren der Griechen bei allen
Leidenschaften eine grosse und gesezte Seele".3

Lugn och behärskning finner man således t. o. m. i
Laokoongruppen, som ju framställer en människa pinad af de ohyggligaste
plågor. Vergilius har skildrat sin Laokoon skrikande, den plastiske
konstnären har satt som sitt mål att visa hur själsstyrkan besegrar
äfven de värsta lidanden. "Der Schmerz des Körpers und die
Grösse der Seele sind durch den ganzen Bau der Figur mit gleicher
Starke ausgetheilet, und gleichsam abgewogen." Laokoon lider,
men han lider som Sophokles’ Philoktetes, hans elände griper oss
in i själen, men vi önska dock att på samma stora sätt kunna
bära pröfningarna.

Att konstnären nått så långt beror på att han själf äger den
själsstyrka han försinnligar, han är i stånd, att, som Winckelmann
uttrycker det, filosofera med lidelserna. Det är därigenom hans
verk blir idealt. "Der Ausdruk einer so grossen Seele gehet weit
über die Bildung der schönen Natur; der Künstler musste die Starke
des Geistes in sich selbst fühlen, welche er seinem Marmor
ein-prägte. Griechenland hatte Künstler und Weltweise in einer Per-

1 A. ed. IV, 192 ff.

2 A. ed. I, 30.

8 A. ed. I, 30 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free