- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
172

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns. Af Gunhild Bergh.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

172 Gunhild Bergh

son, und mehr als eine Metrodor. Die Weisheit reichte der Kunst
die Hand, und blies den Figuren derselben mehr als gemeine Seelen

Äfven Ehrensvärd skiljer på två slag af imitation. Med
upptagande af den ofta använda term vi mött hos Winckelmann,
kallar han det första slaget porträtt eller stundom "Portraittet af
en gångbar natur",2 det andra är den ideala efterbildningen,
framställningen af "den stora sanningen".

Det första slaget finnes i synnerhet i den holländska konsten.
Äfven Ehrensvärd klandrar holländarne därför, att de gått "den
simplaste vägen att ta naturen där han fans" och målat den med
alla "sine ofullkomligheter". De ha låtit "en feter Borgare vara
Alexander och Målarns frodiga kärng Venus", de ha målat
"trasiga kjärl" och "ruttna hus".3 De ha icke brustit i "skicklighet",
d. v. s. i utförande, i teknik. Därvidlag stå de lika högt som
något annat folk, grekerna ej undantagna, men de ha valt illa. De
ha ej ägt "principier". Hade Rembrandt haft "principier", så hade
"Raphael kanske haft en Mästare". Poussin var ej ßså stor" som
Rembrandt, men den förre valde bättre och nådde därför högre. Det
är detsamma klassicismen sagt så ofta: " Voicy oü échoüent presque
tous les Peintres Fiamans; et la pluspart sçavent imiter la Nature
pour le moins aussi bien que les Peintres des autres Nations;
mais ils en font un mauvais choix, soit parce qu’ils n’ont pas
veu TÁntique, ou que le beau Naturel ne se trouve pas
ordinaire-ment dans leurs paYs".4

Samma fel vidlåder öfverhufvudtaget den moderna konsten.
"Nu är konsten", klagar Ehrensvärd i sitt första utkast till De

1 A. ed. I, 31 f.

2 C. A. Ehrensvärds brev, utg. av G. Bergh, Sthlm 1916, I, 60.

3 Strödde anmärkningar öfver Antiqven sedan de större äro millioner
gonger gorda. Skrifna i Rom 1781. Mskr. i Staf sunds arkiv. Publ. i Svenska
autografförbundets tidskrift II, 291 f.

* De Piles, Remarques sur L’Art depeinture de Du Fresnoy, Paris 1673, s. 104.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free