- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
180

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns. Af Gunhild Bergh.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

180 Gunhild Bergh

beauty". Han kan visserligen ej framställa mer än en bråkdel af
naturen, men denna bråkdel skall han framställa så, att man i den
ser all naturens harmoni, att man där igenfinner den princip, som
leder det hela. Konstnären skapar inifrån utåt, hans verk visa en
ny värld, han blir hvad Shaftesbury kallar en ny Promethevs under
Jupiter.

A painter, if he has any genius, understands the truth and unity of
design; and knows he is even then UDnatural when he follows Nature too
close, and strictly copies Life. For his art allows him not to bring all
nature into his piece, but a part only. However, his piece, if it be
beauti-ful and carries truth, must be a whole, by itself, complete, independent,
and withal as great and comprehensive as he can make it. So that
parti-cülars, ön this occasion, must yield to the general design, and all things
be subservient to that which is principal; in order to form a certain
easi-ness of sight, a simple, clear, and united view, which would be broken and
disturbed by the expression of any thing peculiar or distinct. *

Hur idealistisk Shaftesburys estetik än är i mycket, som norm
för konstnären erkänner han endast det af människan oberoende
natursammanhanget. Det är just däri han skiljer sig från
Winckelmann, som eljest i åtskilliga afseenden påverkats af den engelske
Plotinoslärjungen. Trots sin vackra bild om Promethevs erkänner
ej Shaftesbury konstnärens individualitet, fantasiens suveräna rätt
att nyskapa. Shaftesbury går ej utom naturen, han vill blott att
konstnären skall kunna skåda bakom den mer eller mindre
felaktiga ytan till den verkliga sanningen, som döljer sig där. Enligt
Shaftesbury är konstnärens skaparkraft förmågan att se
världssammanhanget och att inom konsten återställa detta sammanhang,
sådant det skulle förverkligats, om ej tillfälligheter kommit
hindrande emellan.

Så också för Ehrensvärd. Han förklarar visserligen, att
konstnären skall ha "Eld",2 men han erkänner ej att denna "Eld" får
följa sina egna lagar. Konsten skall vara objektiv, ej subjektiv.

1 A. ed. I, 94 f.

2 Sammelsurium på en Kesa.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free