- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
182

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns. Af Gunhild Bergh.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

182 Gunhild Bergh

förstörd af allehanda tillfälligheter och därför omöjlig att imitera,
så som man ser den framför sig. Konstnären skall studera och
känna naturen, men han skall använda denna kunskap till att visa
tingen "o come potrebbero, o dovrebbero essere" hans högsta merit
är "di darci idea delle cose prodotte dalla natura".1 Konstnären
får dock aldrig gå utom naturen, då förfaller han till maner.
"Il gusto consiste, come piü volte ho detto, nella scelta. La
maniera ê una specie di bugia, ossia finzione, ed ê di due specie: cioê,
una, che vien fatta con tralasciare molte parti; ed un’ altra, che
inventa, e crea molte parti nuove. Si vedono degli esempi e dell’ una,
e dellJ altra. Coloro, che hanno cercato il grande, alle volte hanno
tralaseiato tante parti, che anche Tessenziale dell’ oggetto stesso ê
restato mutilato, e guasto: altri poi hanno voluto migliorare, e
correggere le cose da loro scelte, facendo il grande piü grande, il
piccolo piü piccolo, ed eccedendo cosi in tutta la natura, tanto
nelle forme, e nel disegno, quanto nel colorito, nel chiaroscuro, ed
in tutte le parti deir arte."2

Uppdelningen maner och stil gör några år senare än
Ehrensvärd, den icke blott af Shaftesbury men äfven af Mengs starkt
påverkade Goethe. Goethe skiljer på "einfache Naehahmung der
Natur", d. v. s. direkt kopierande, "Manier", det subjektiva
åter-gifvandet, och "Stil", framställandet af tingens väsen, hvartill
konstnären når först genom "genaues und tiefes Studium der
Gegenstände selbst".3 Han säger en gång: "Wodurch unterscheidet sich
denn also der Künstler, der auf dem rechten Wege geht, von
dem-jenigen, der den falsehen eingeschlagen hat? Dadurch, dass er
einer Methode bedächtig folgt, anstått dass jener leichtsinnig einer
Manier nachhängt. Der Künstler, der immer anschaut, empfindet,
denkt, wird die Gegenstände in ihrén höchsten Würde, in ihrer leb-

haftesten Wirkung, in ihrén reinsten Verhältnissen erblicken. –––-

— Das Resultat einer echten Methode nennt man Stil, im Gegen-

1 A. a. s. 292.

2 A. a. s. 18.

3 Goethe, Einfache Nachahmung der Natur, Manier, Stil, Sämtl. Werke,
Jubil. Ausgabe, XXXIII, 56 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free