- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
186

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns. Af Gunhild Bergh.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

186 Gunhild Bergh

naiveteten är känslan af det man gör".1 Han torde emellertid ej
alldeles rätt ha tolkat Ehrensvärds uppfattning.

Med naiv menar Ehrensvärd naturlig, sann. Menen sann
efterbildning åstadkommes ju enligt hans mening endast af den, som
helt igenom känner det afbildade tingets väsen och lagar.
Ehrensvärd talar t. ex. om, att det är nödvändigt att låta de unga
konstnärerna i ritskolan äfven få öfva sina kroppar, "därigenom läres dem
sjelfe ställningar och Rörelsen". Ty, fortsätter han, "det är omöjligt
att med fula åtbörder inbilla sig naijvt de vackra".2

Holländaren, anser Ehrensvärd, är "naiv" i skildringen af det
plumpa.3 Men endast grekerna, detta folk, som strålar af hälsa
och skönhet, kan skildra "naivt" det fullkomliga. Endast den
grekiske konstnären fyller den fordran Ehrensvärd en annan gång
uppställer, att "känna det sköna som sitt modersmål".4 Med några
ord lånade från Schiller kan man säga, att han är i sitt verk, och
att verket, det är han själf. Det är detta Ehrensvärd menar med
att den ideala stilen, för honom alltid identisk med den grekiska
konsten, är den "naiva härmningen" af friska organer.

Han menar då också, att det är omöjligt att skapa ideala verk
i "Norden". Omgifven af disharmoni och själf disharmonisk kan
den "nordiske" konstnären blott "igenom reflection" försöka skildra
den harmoni, "som ställer sig alltid främmande för hans ögon då
hårdheten i Climatet alldrig sjelf allstrar den".5 Eesultatet blir
misslyckadt. Ehrensvärd säger en gång om de franska målarne:
"man kan intet kalla deras Expression naive den är alltid utan
förnuft som på Theatren".

En följd af denna feltolkning är, att Ljunggren, enligt min
mening, äfven missuppfattat orden "prunk eller låghet".
Ehrensvärds onekligen ej lättfattliga definition af den ideala stilen
kommer som afslutning på en lång utredning af smak- öcli
stilbegreppen och står i direkt motsatsställning till ett par definitioner af

1 A. ed. s. 69 f.

2 Mskr. Tosterups arkiv.

3 A. ed. s. 69.

4 Sammelsurium på en Resa.

5 Mskr. Tosterups arkiv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free