- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
196

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En Birgittinsk revelation och dess litterära förebilder. Af Henrik Cornell.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

196 Henrik Cornell

sina bröder äro ju vanliga. Detta motiv ligger ju för övrigt så
nära till hands, att det väl är troligt, att vi få anse Birgitta själf
som ursprunget till den variant hon ger af mantelmotivet. Denna
kan karakteriseras som en verkningsfull men af dominikansk anda
genompyrd anekdot.

Áfven andra detaljer i denna revelation röja den dominikanska
andan. Ty inga ha väl som dominikanerna omhuldat den
ursprungligen augustinska idén om de tre hufvudsynderna högmod,
girighet och otukt1 och den senare utbildade, därmed symmetriska idén
om de tre gissel, med hvilka Gud straffar dessa synder, nämligen
krig, hunger och pest. Dessa idéer äro ett utmärkt exempel på
den medeltida teologiens svärmeri för symmetri och antites. Hos
Birgitta lyder detta ställe som följer:

Min son viste them liälgha mannenom (d. v. s. Dominicus) at thry
thing waro j wärldinne hulkin som them sama minom son mistäktos som
är höghfärdh ok päninga giri ok kötsins giri til skörlifnadh til hulka
thrig-gia minskilsa Dominicus ärnade hiälp och läkedom mz mästom grät Hulkins
tarom gudh miskunnade ok visadhe honom mz andelikom inskiutilsom Iagh
ok regio til got lifwirne J hulko dominicus skipadhe thry godh thing Thy
at mot girinna last skipadhe han at änkte magha agha vtan sins priara
orloff Mot högfärdhinne skipadhe han at hafwa ödmiukan ok enfaldan
klädha-bonadh Mot kötsins omättelika swalghe skipadhe han atirhald ok skipadhan
tima til at styra sik.2

Här ha vi sålunda de augustinska hufvudsynderna, åtföljda
visserligen icke af sitt straff utan sitt botemedel. Alltså samma
antitetiska sätt att konstruera som i det nyss nämnda exemplet,
ett typiskt teologiskt drag, som Birgitta tillägnat sig och i största
utsträckning använder. Konstruktionen har hon väl lärt sig mest
direkt af dominikanska, möjligen äfven af andra förebilder. Själfva
tanken om fattigdom, den enkla klädnaden och återhållsamheten är
ju allmänt dominikansk. Birgittas eget verk skulle i detta fall
vara kombinationen till ett motsatsförhållande af just dessa båda
trepar af idéer. Hennes tillvägagångssätt är tämligen analogt med

1 Augustinus’ Bekännelser. Migne, Patres latini XXXII, 802.

2 Uppenbarelserna (Sv. Fornskr.-sällskapet) I, s. 354.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free