- Project Runeberg -  Samlaren / Fyrtionde årgången. 1919 /
167

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henry Olsson, C. J. L. Almquists Drottningens Juvelsmycke

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

C. J. L. Almquist, Drottningens Juvelsmycke 167

nar uttalandet i ett uppfostringsprogram. Man ser här en antydan
till, hur äktenskapsfrågan för Almquist utvecklas till att bli en
social fråga.

Androgynien finnes i själfva verket redan tidigare i Almquists
skrifter, såsom framgår af några manuskript, som tillhöra döe. R.
G:son Berg och troligen äro af ganska tidigt datum. Ett af dem,
kalladt Frig, tycks ha samband med Arctura och börjar:
"Hjelteqvinnan — Syster till Arctura och Nanda — var också Hermaphr.
som de, hvarföre hon geck i hjelterustning — Men Adonais, som
förut blifvit förvandlad till man, hade ock den verkan på Frig, att
hon blef Quinna." Som synes har Almquist här hämtat
androgyn-spekulationen ur äldre religioner och mytologi. Creuzer uppvisar
i sitt religionshistoriska arbete "Symbolik und Mythologie der alten
Völker, besonders der Griechen",1 huru vanlig tanken om
andro-gyna gudastalter som förening af den alstrande och den mottagande
naturkraften är i äldre religioner. Ofta tänktes månen som
herma-froditisk, hvilket framträder äfven i Platons androgyn-myt.
Föreställningen om Frig som androgyn behandlas i den af F. J. Mone
skrifna femte delen af Creuzers nämnda arbete: "Frieco ist Freyr,
in den Hauptzügen stimmen Adam und Snorre überein. Der Namen
aber erinnert an die Göttin Frigg, mit welcher zu Adams Zeit Fricco
irgend eine religiöse Verbindung hatte und eine Doppelnatur
gewe-sen scheint, da sein Namen ein Weib, sein Phallus den Mann
be-zeichnet."2 — Enligt Kabbala var Adam ursprungligen androgyn, och
det apokryfiska Egypter-evangeliet såväl som en del gnostiker
antaga en androgyn Kristus. Genom Jakob Böhme förmedlades
andro-gyn-mystiken till tyska romantiken, där dess företrädare särskildt
är Franz von Baader. Det torde sakna intresse att utförligare
referera deras åskådningar.3 Enligt Böhme var Adam könlös, en
manlig jungfru, och begäret efter kvinnan, som fanns i honom,
utgjorde syndafallet; denna åskådning är vanlig äfven i 1700-talets
sekt mystik.

1 I—IV, Leipzig und Darmstadt 1810—12.

2 Geschichte des nordischen Heidenthums. (Leipzig und Darmstadt 1822), s. 253.

3 Jfr v. Eömer, Über die androgynische Idee des Lebens. Jahrbuch für
sex-uelle Zwischenstnfen, V. Jg., II. Bd, s. 794 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1919/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free