- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 1. 1920 /
143

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sven Cederblad, Correggios San Sebastian och änglakören i Stagnelii drama Riddartornet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Correggios San Sebastian och änglakören i Stagnelii drama Riddartornet 143

Det är ödestragediernas föreställning om den skickelsedigra
stunden, men hur olika är dock ej framställningssättet här och i
t. ex. Müllners Die Schuld (översatt till svenska 1818 i Kalender
för Damer och oerhört överskattat av kritiken), med vilket drama
Riddartornet visar en ej alltför avlägsen släktskap. I Müllners s. k.

Madonnan med den helige Sebastian.
Malning av Correggio, Dresdengalleriet.

tragedi sitta offren med ögonen fästade på väggklockan och vänta
på förbannelsens upphörande på givet klockslag (naturligtvis
tolvslaget!) Klockan visar sig gå rätt.

Men Stagnelii drama reser sig också i övrigt högt över de
romantikens låga utmarker, som riddar- och ödesdramerna utgöra,
och detta icke blott genom sin yppigt blommande lyrik. Här och
var skymtar fram, att Riddartornet är ett idédrama. Böök har i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1920/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free