- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 1. 1920 /
151

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sven Cederblad, Correggios San Sebastian och änglakören i Stagnelii drama Riddartornet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Correggios San Sebastian och änglakören i Stagnelii drama Riddartornet 151

änglakör genom Schlegels dikt står i förbindelse med hela denna
katolskt kristliga och katolskt konstnärliga riktning i litteraturen,
som i bildande konst har sitt motstycke hos nazarenerna, vilka i
sina verk sökte återge bilder ur den heliga historien med medeltida
naivitet och innerlighet.

För Schlegel gällde det ej blott att tolka religiös känsla, om
han också hade blicken öppen för att i den gamla kristna konsten
dolde sig ett rikt och alltför länge förbisett själsliv, som väntade
sin förstående tolk. Han sökte också förverkliga den nyromantiska
teorien, att de sköna konsterna borde närma sig och befrukta
varandra. För att använda hans egna ord i Atheneumuppsatsen
Ge-spräeh über die Gemälde (Sämmtl. Werke IX, s. 13):

Gemälde würden zu Gedichten, Gedichte zu Musiken; und wer weiss?
so eine feierliche Kirchenmusik stiege auf einmal wieder als ein Tempel
in die Luft.

Det är mig omöjligt att här närmare ingå på vad denna teori
kan ha betytt för diktningen, huru mycket umgänget med
målarkonst kan ha inverkat på nyromantikernas sätt att se och på deras
stil. Deras stil är färgrik och åskådlig, men icke realistisk. Själva
hade de ju klargjort för sig, att deras poesi var pittoresk, icke som
den antika plastisk. Romantikens naturskildring är exempelvis rikare
på färgord än den föregående tidens, den rör sig med en mera högt
uppdriven färgskala än man finner i naturen, dess färger som guld,
purpur, azur äro vanligare i målning än i natur. Härvid får man
dock minnas, att det både förr och senare varit ett rent konstnärligt
effektmedel att, som det heter, "höja" stilen genom att i ord måla
med dessa färger liksom också med ädelstensfärger, varvid ju alltid
en viss sensation av något dyrbart exotiskt åstadkommits. Även
nyromantikernas symboliskt omgestaltande, icke realistiskt
omedelbara naturuppfattnig har säkerligen ett samband med den bildande
konstens framställningar. Må vara, att nyromantikerna härvid
haft ett stort litterärt arv att lyfta, men deras betraktelsesätt är
säkerligen djupt influerat av att de lärt sig se världen med
målar-ögon.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1920/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free