- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 1. 1920 /
158

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sven Cederblad, Correggios San Sebastian och änglakören i Stagnelii drama Riddartornet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

158 Sven Cederblad

och jordisk moder så väl stämmer med Correggios framställning,
är ett lyckligt försök att med största möjliga trohet återge
Correggios tavla i ord utan några förändringar. I dikten Áuf der
Richtstätte der Jungfrau von Orleans måste Schlegel däremot
omsmälta och modifiera sina intryck av Correggios San Sebastian efter
det besläktade men ej fullt identiska ämnet, varvid naturligtvis
bipersonerna den helige Rochus och den helige Geminianus föllo
bort. Schlegels skildring av Marias medlidande:

Mit göttlichem Erbarmen
Und liebend offnen Armen
Lehnt sich Maria hin

överensstämmer nära med Correggios framställning, fastän Marias
medlidande hos Schlegel uttryckes med en starkare gest.

Här kan för övrigt Schlegel genom en mycket nära till hands
liggande idéassociation ha kommit att tänka på en annan
Correggiotavla på Dresdengalleriet: Madonnan med den helige Franciscus
(reproducerad i Klassiker der Kunst, X, s. 13).1 Den påminner i
fråga om komposition, ämnesval och personernas ansiktsuttryck om
San Sebastian, och madonnan, omgiven av änglaputtis, sträcker
välsignande sin högra hand mot det knäfallande helgonet. I övrigt
står dock denna tavla Schlegels dikt mera fjärran än San Sebastian.

Lätt inställer sig frågan: kan Correggios tavla San Sebastian
ha betytt något för Schlegels dikt icke blott genom att den bidrog
att giva hans fantasibild konkret form utan även därigenom, att
den påverkade hans stämningsliv i de ögonblick, dikten kom till,
och i så fall: vad har den betytt? Det är som alltid lättare att
fråga än att svara.

Grundstämningen i Schlegels dikt bottnar naturligtvis i de
medeltida intryck och minnen, som trängde sig på honom, då
han stod på platsen för den Orleanska jungfruns bål. Med
tanken på hennes död och hädanfärd har Correggios målning, före-

1 Tavlan, "dae göttliche Kirchenbild", omnämnes bl. a. i Friedrich
Schlegels Correggiostudie i Europa (1803, I, s. 131) efter beskrivningen av San
Sebastian.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1920/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free