Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sven Cederblad, Correggios San Sebastian och änglakören i Stagnelii drama Riddartornet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
166 Sveii Cederblad
manhanget i öppen dag. I dikten Maria i Liljor i Saron (II, s.
280) skildrar Stagnelius bebådelsen, och dikten har ett visst om
också avlägset släkttycke med Schlegels Der Englische Gruss eller
Ave Maria (Sämmtl. Werke IX, s. 93), i vilken sonett Schlegel
i ord sökt måla, vad så många målat i färg. Över huvud har nog
Schlegels teknik att forma dikter till tavlor ej varit utan betydelse
för Stagnelii kompositionssätt. Många av de symboliska dikterna
från hans teosofiska period verka som Geistliche Gemälde med
bildframställning i sluten komposition.
huvudsakligen följt, om också några drag förskriva sig från Batoni.
Sulger-Gebing har samma uppfattning (a. a. s. 56). Även Oehlenschlägers Correggio
(Tragœdier, X, Khvn 1849, s. 14, 15) innehåller en tolkning i ord av Correggios
Magdalena, som är mera färgrik än Schlegels. Intet tyder dock bestämt på
att Stagnelius influerats av hans framställning.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>