- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 2. 1921 /
191

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henry Olsson, Almquists Ormus och Ariman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Almquists Ormus och Ariman 191

nar därefter utan ordningsnummer Paradisfogeln, ßosaura, Manhem,
Amorina, Cypressen och Murnis.

Jag skall här ej vidare ingå på planen för Jordens Blomma, som
närmare har utretts av Olle Holmberg.1 Jag vill endast påpeka dels
dess religiösa prägel, dels dess uppfostringskaraktär. I det senare
avseendet kan Jordens Blomma sägas vara det poetiska realiserandet
av Manhemsprojektets fordran på " senterande" av alla tiders och
länders ande. I jämförelse med historiens blott "pragmatiska" blick
äger diktaren en intuitiv blick. I "Minnesfest den första april",
vilken inleder den säkerligen för Jordens Blomma skrivna
Sviaviga-mal, uppställer Almquist ånyo " en ren intuition, en ren bild af ett
helt folks lif" gent emot den historiska "faktismen", varvid den
förra säges förmedla "den stora sanningen", uppfattningen av det,
"som i hvarje tid, i hvarje land och hos hvarje folk utgjort det sanna
tillståndet" (imp.-okt.-uppl. II, 289). Det religiösa momentet i
planen åter består däri; att Almquist i den estetiska inspirationen höjer
sig till salig visshet över pinande ångest och tvivel rörande de
metafysiska och etiska problemen. I den rekapitulation av de
föregående verken, som han ger i Under Hoppets träd, proklamerar han
därför sanningens och skönhetens identitet och kallar sin
skapelseberättelse "så sann, som sanningen i verlden är", i det att den vore
"en ljuf, älskvärd saga". Och då han i företalet till sin
världshistoria, Gudahataren, säger planens mening vara "att rättfärdiga
Guds vägar", så är det ej heller så uteslutande ironiskt menat.

I inledningen till Gudahataren utför Almquist i högtidliga
ordalag det religiösa syftet med sin världsplan. Han säger sig ha
betraktat människan och historien samt "beskådat ödet i dess stolta,
men hemlighetsfulla palats, och sett skildringar tillhörande hela
jordens roman. — — — Hvilket skådespel är ej historien?
vidsträckt, som fästet med sina otaliga stjernor, så är hon med de
oräkneliga noveller hon har att visa i sitt odödliga galleri". I det
nyss citerade brevet till A. Berg angavs på motsvarande sätt avsikten
med planen vara att skildra världshistorien och beskriva universum.
Det synes mig vara åtskilligt, även i den verbelia anslutningen, som

1 Kronologien i Törnrosens Bok, Samlaren 1919, s. 178 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:24:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1921/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free