- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 4. 1923 /
17

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sven Cederblad: Romantikern Stagnelius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eomantikern Stagnelius 17

ingen kvinna i den »grekiska Fabel-verlden» når upp till Amanda i
skönhet:

Jag till mitt eget fördärf liar skådat en skönare Tärna.
Henne Amanda blygt nämnde min bäfvande sång.

Men lion vill ej veta av honom, och hennes skönhet är ej till
för honom:

Gudar! för mig ej blomstrar dess mund, dess rosiga kinder,
Icke af ömhet för mig strålar dess himmelska blick,

I en annan elegi (I: 213), till tiden sannolikt ej mycket skild
från 1815 års elegi, möter samma klagan. På »Stadens dånande
torg» och i »fredliga dälders famn» förföljes skalden ständigt av
»kärlekens gycklande drömmar». Men hans trånad går framför
allt till Amanda:

Dock bland den retande här af rosenfärjade drömmar,

Som kringsväfva min själ, kronan, Amanda! Du bär.

Med mytologiska jämförelser i antika skalders stil söker
Stagnelius ge en aning om Amandas allt överglänsande skönhet. Men
hon är döv för hans sång:

Fåfängt, Amanda! min sång Du försmår, mitt brinnande hjärta
Fåfängt skilja oss åt Alper och brusande haf,

Mild som en Ängel ändå omsväfvar Du evigt min tanke,
Flicka! min ömma Brud är Du i drömmen ändå.

Man ser i dessa elegier, huru Stagnelii erotiska drömmerier
koncentreras och börja kretsa kring en enda gestalt, en sådan
övergång från driftens polygama begärelse till monogam förälskelse,
som är så vanlig i en ynglings liv. Gäller Stagnelii
individuali-sering och personliggörelse av sin böjelse en verklig kvinna eller
blott en drömd? För att Amanda haft en reell existens talar redan
det, att hon ställes i motsats till alla andra »retande flickor». Hon
kan då knappast vara det symboliska inbegreppet av allt vad kvinna
heter. Vidare säger Stagnelius, att hon »ändå» i drömmen är hans
brud. I detta betecknande »ändå», som är så innehållsrikt, ligger
underförstått, att hon icke i verkligheten, blott i drömmen, är hans,
men också, att hon verkligen existerar.

2 — 23445. Samlaren 1923.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:24:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1923/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free