- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 4. 1923 /
84

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Albert Nilsson: Naturbegreppet hos Boileau

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

84 Albert Nilsson

tiques! tillropar han konstnärerna. Vidare har Boileau, utgående
från Horatius’ sats, att poesien skall förnöja, tilllämpat satsen även
på tragedien och därmed inskränkt sitt krav på realism. Det skall
enligt Boileau vara une agréable fureur, une douce terreur, une
pitié charmante\

Som ett komplement till L’art poetique kan med rätta
betraktas Boileaus nionde epistel, vilken skrevs följande år och utgör ett
förhärligande av sanningen. Då man låter Boileau identifiera
förstånd, sanning och natur åberopar man sig ofta på ett par verser i
denna epistel som argument.

Lanson säger i sin litteraturhistoria:

La raison fait donc la beauté: donc encore, la beauté sera quelque
chose d’absolu} de constant, d’universel; car ce sont là les trois caractères
par lesquels les choses satisfont à la raison. Mais ainsi, la beauté
sera identique à la vérité.

Rien n’est beau que le vrai
Mais, le vrai, à son tour, c’est la nature

Mais la nature est vraie . . .
Et elie pörte avec elie son évidence

— — — jtø cTabord ön la sent.

Aussi la nature fournit à la poésie un objet universellement et
immé-diatement connu pour vrai, par la representation duquel la poésie fournit
un plaisir raisonnable, c’est à dire universellement et constamment
per-ceptible à tous les esprits: voilà la première idée fondamentale de 1’Art
poetique. Raison, vérité, nature, c’est tout un; et Boileau, par ses
formules favorites, qui ont revolté tant de lecteurs superficiels, pose
seule-ment en principe le respect du modèle naturel.

La doctrine qu’il établit est franchement »naturaliste».1

De estetiska begreppen sanning och natur äro svåra att utreda,
därför att de äga en så skiftande innebörd.

Man kan med estetisk sanning i främsta rummet syfta på själva
föremålet konsten återger, och då ligger konstverkets sanning i dess
objektiva verklighetstrohet. Ju mera objektivt verklighetstroget
personerna äro tecknade i en komedi, desto sannare är komedien.
För att vara sann måste konstnären ha en säker och djup verklig-

Lanson, Histoire de la litt. fr. (Ed. 12) s. 501.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:24:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1923/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free