- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 4. 1923 /
132

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Carl Santesson: Exotism och orient i »Lycksalighetens ö»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132 Carl Santesson

indirekt haft betydelse för Lycksalighetens ö. Dels för den dekorativa
scenbilden, de lätta kulisser, innanför vilka händelserna avlösa
varandra, dels för ett par sagomotiv, även de fantasifullt talande till
de yttre sinnena. Scenanvisningarna i diktverkets förra del röja
bäst den roli, det orientaliska spelar för Atterboms visuella inbillning
och regiavsikter. Vi föras till det inre av Felicias palats in i en
stor audienssal »i orientalisk smak, med en thron på högra sidan af
scenen. I bakgrunden synas tvenne ingångar, betäckta med
purpur-förlåter, hvardera nedfälld mellan tvenne alabaster-pelare».1 Samma
rum, Astolf skådat i drömmen, få vi betrakta i mindre poetisk dager
genom en annan utförlig anvisning. »I taket synes Stjernhimmeln
afbildad; golfvet är belagdt med gobelins-tapeter, som föreställa
mennisko- och djurfigurer i mångahanda grupper. Hvilsoffor i
österländsk smak och färgglans omgifva rummet; dess väggar äro
smyckade med taflor och bildstoder. Genom de höga, åt parken
ledande fönsterdörrarna faller mellan gullfransade purpur-omhängen
ett starkt månsken, som af de föröfrigt icke upplysta ljuskronorna
mångfördubblas. Midt på den högra väggen är en ingång, som
höljes af en ljusblå siden-förlåt, mellan tvenne pelare af sapphir;
gent emot, på den vänstra väggen, en annan, som höljs af en
ljusgrön förlåt, mellan tvenne pelare af smaragd. Förlåten till höger
är silfverstickad, med stjernor; förlåten till vänster åter med
blomster af silke och perlor».2 Allt detta är obestämt hållet och
vida mera avsett att i allmänhet framkalla ett intryck av något
praktfullt, färgstarkt och ögonfägnande än att reproducera en
orientalisk interiör; det kan visserligen, såsom Vetterlund anmärkt,3 även
vara hämtat på litterär väg ur renässansromantiken, men just Tusen
och en natts dekorativa romantik bjuder nog på de starkaste och
mest typiska motsvarigheterna. I dess sagor öppna sig, nästan
alltid oväntat och förtrollande för den inträdande, underbara gemak
med väggar och pelare av ädlaste material, med vattenkonster och
dyrbara mattor, med soffor och kuddar, klädda med glänsande siden,
sirat med ädelstenar. Här kan man finna — man märke likheten
med det nyss citerade — en soffa, »garni d’une étofe des Indes à
fond d’Or avec des figures dhommes et d’animaux en argent trait
dun travail admirable»,4 här lyser en diamant av ett strutsäggs

1 L. ö I, s. 174.

2 L. ö I, s. 295.

8 Den förut citerade uppsatsen i Edda, s. 180.
4 A. a. II, s. 257.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:24:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1923/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free