- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 5. 1924 /
82

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henry Olsson: MannaSamfund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

82 Henry Olsson

som en mohammedansk himmel,1 lämnar åtminstone i fråga om
åskådlighet intet övrigt att önska. Vad beträffar spekulationerna
över äktenskapet, så ha de sitt icke minsta intresse genom att visa,
hur problemet i hela sin vidd samt med radikal konsekvens redan
vid denna tid diskuterats inom kretsen — något som ej så tydligt
framgår av Almquists mera fragmentariska och mera förbehållsamma
framställning i hans ungdomsskrifter. Att man redan nu kommit
till anmärkningsvärda slutsatser visas av sammanställningen »Otukt
och Prest-Anständighet». Redan vid denna tid är man full av
opposition mot de principer, som »nuvarande Christna Religion»
och prästerna ge för föreningen mellan man och kvinna, och de
flesta äktenskap te sig för Hazelius — liksom för alla av
Swedenborgs äktenskapslära influerade — som en vämjelig parodi på det
ideal av inre, andligt förhållande, som föresvävade honom. Det är
ytterst angeläget att betona — i synnerhet som den senaste
forskningen synes vilja utplåna denna motsats2 — att man inom
Almquist-kretsen icke blott utdömer de äktenskap, som ej vila på
verklig andlig sympati, samt att man har klart för sig, att dessa troligen
äro mängden, utan att man också är fientligt stämd mot och
polemiskt angriper kyrkans äktenskapsuppfattning såsom skulden till
depravationen. Förbindelselinjerna med den följande, naturligtvis i
mycket skiljaktiga, Det-går-an-läran, äro ju här tydliga.

Däremot angriper den nya sakramentala uppfattningen icke
vigseln. Dennas helgande funktion ter sig tvärtom för den unge
Almquist som en möjlighet att ge helgd åt hela staten, vilken vore
uppbyggd på förbunden mellan man och kvinna såsom
»individual-stater». Det är den år 1819 tillkomna avhandlingen Historiens Idéer,
som uppställer teorien härför, i en något förvirrad konstruktion, som
jag måste uppta till förnyad behandling, då det förefaller mig, som
om man vore benägen att vantolka dess innebörd eller åtminstone att
missförstå räckvidden av dess uttalanden. Som en apologi för
utförligheten på denna punkt kan jag också åberopa, att det ifrågavarande
partiet ger en mycket intressant belysning åt kretsens statsåskådning.

Historiens Idéer proklamerar som bekant det stundande inträdet
av en ny världsålder i och med uppkomsten av en »andra Christen-

1 Den otryckta avhandlingen Historiens Idéer talar om mohanmiedanismens
»herrliga utsigter i ett kommande lif» men anmärker på »det icke helgade
äktenskapsförhål 1 andet: Polygamien ».

2 O. Holmberg, C. J. L. Almqvist från Amorina till Colombine, Sthlm 1922,
s. 95; A. WerlN; C. J. L. Almquist realisten och liberalen, Sthlm 1923, s. 107 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:25:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1924/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free