- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 5. 1924 /
83

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henry Olsson: MannaSamfund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MannaSamfund 83

dorn», som vore universal och verkade såsom »ett nytt lif», ej
separatistisk utan jämförlig med Kristi första ankomst till världen.
Därmed skulle också följa revolutioner i andra mänskliga sfärer,
vilka på statslivets område skulle resultera i seger för
konstitutionens idé. Almquist utgår emellertid från en metafysisk
konstruktion av staten såsom ett uppfostringsinstitut för himlen, där
regeringen representerade det gudomliga och nationen det mänskliga.
Villkoret för att staten enligt denna grundsats skulle ha någon
mening vore, att regeringen verkligen motsvarade sitt ändamål att
vara en värdig företrädare av det gudomliga och icke ansåge
ekonomiska faktorer som det väsentliga i statslivet. I det senare fallet
krävdes statsvälvning, vilket innebure en religiös grundförbättring
av staten, utgående »från hvarje Enskilds (från Religionens — ej
från Statens sida) förbättring, genom renare och högre idéer, som
elda dess väsende till mera godhet, sanning och till ädlare
handlingar». Då denna enskilda förbättring fortskridit och blivit en
makt, hade den möjlighet att påverka statens förbättring genom att
utsträcka reningsprocessen till dennas grundval, de äktenskapliga
förbunden. Och då denna utvidgade förbättringstendens vunnit
tillräcklig omfattning, kunde den till slut bilda en sådan regering, som
den behövde. Det intima samband, som sålunda råder mellan
äktenskapets och statens helgd, förmedlas av vigseln. Såsom
andeförening, heter det, behöver förbundet mellan man och kvinna icke
någon yttre sanktion, men för att vara till i staten såsom ett heligt
förbund måste det utom den inre rena andeföreningen »äfven i alt
yttre» vara helgat.

Det är den starka kiliastiska stämpeln, som djupast präglat
denna uppfattning av äktenskap och stat och som betingar den
religiösa revolutionarismen däri. I centrum står övertygelsen om
en ny världsålders annalkande, vars fulla realisering dock är
beroende av vissa »präliminära» avgöranden. Dessa äro »förädlandet
af Enskildte (genom de nya idéerna)», »inseendet af
Samhällsförfattningens egentliga mening, och dess börjande gång till detta
höga mål» samt i synnerhet »erkännandet af helgedom i Mannens
och Qvinnans inbördes förhållande, samt människornas verkliga,
grundliga, allmänna förändring och rening i detta afseende». Har
denna förändring och rening »med kraft och skönhet» först visat
sig, så är detta »den hulda Venus-stjernans uppstigande ur natten,
såsom en Bebådarinna af Morgonen, och den Solens intåg, som vi

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:25:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1924/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free