- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 5. 1924 /
101

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henry Olsson: MannaSamfund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MannaSamfund 101

Religion, Äktenskap, Stat, Konst, kort sagdt, på alla det moraliska
lifvets förhållanden, blifvit kallad ett svedenborgsJct radoteri. Så
svedenborgskt radoterar mellertid icke blott Svedenborg, icke blott
en mängd af nyare och äldre (ja, till och med hedniska) tiders
författare utan framförallt en bok, som heter Nya Testamentet’, —
alltigenom, ifrån den ena pärmen till den andra.»
Kärleksbegreppets tillämpning på alla det moraliska livets förhållanden, det är
också Almquists program, och han har härvid inspirerat sig av ett
icke mindre skiftande antal auktoriteter än Atterbom. Och hur
revolutionerande Almquist tänkte sig denna kärleksprincips inverkan
på det mänskliga samlivets alla delar, att nämna uppfostran,
fångvård och polemik, har jag redan i en tidigare uppsats — om
Ormus och Ariman (Samlaren 1921) — sökt att visa.

Den verksamhet, som Almquist utövat i MannaSamfund och
som för hans intressen är lika betecknande som Geijers i Götiska
förbundet eller Atterboms i Auroraförbundet, kan väl så till vida
sägas ha varit en sektbildande, att han tryckt sin andes stämpel
på samvaron och alltmera kommit att omgivas av en trogen
lär-jungaskara. Men däremot kan den icke sägas ha haft denna
karaktär, för så vitt man därmed menar ett klavbindande av
medlemmarnas andliga rörelsefrihet. Det är tvärtom tydligt, att Almquist
sökt åstadkomma en fri och obunden diskussion, där de personligt
omfattade trosövertygelserna kunde bryta sig mot varandra.
Förbundets ledamöter ha sålunda varit fullt oförhindrade att söka
näring för sitt religiösa liv i det trossamfund, där de funnit sig
bäst till rätta, och att i MannaSamfunds meningsutbyte framlägga
var och en sin religiösa erfarenhet och uppfattning. Vad Almquist
åsyftade var i första hand att egga till fritt tänkande och egen
prövning i religiösa frågor samt att varna för all dogmatism och
ensidighet.

Det är åtskilligt som talar för att MannaSamfund tjänat som
en dialektisk övningsskola för förbundets ledamöter. Ett snarast
komiskt intryck gör i detta avseende en brevnotis av Öfverberg till
Almquist 22 mars 1822 om de yngre medlemmarnas sysselsättningar
i Upsala: »för Janne kan du berätta, att en gång i veckan, Olde,
Calle [Hazelius] och jag hålla högtidliga disputationsakter på latin,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:25:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1924/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free