- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 7. 1926 /
32

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Några undersökningar rörande det liturgiska dramat i Sverige. Av Alf Kjellén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32 Alf Kjellén

ensstämmelse med det egentliga påskdramat. Någon översättning
av ett latinskt liturgiskt påskdrama synes dialogpsalmen icke vara.
Vad dess utförande beträffar, är det ju tänkbart, att den i sitt
hemland sjungits med en viss dramatisk aktion, men så sent som
psalmen faktiskt föreligger i Sverige, är ett dylikt
tillvägagångssätt icke sannolikt här. De katolska påskceremonierna voro vid
1600-talets början förtvinande, om de överhuvud funnos kvar.

På tal om passionssången har det framhållits, att den under
1500-talets slut och 1600-talets början allt populärare
»discant»-(= flerstämmiga) sången medförde ett ökat m¾m’Mramatiskt inslag
i kyrkosången. I Västerås stiftsbibliotek förvaras ett
Rostocker-tryck1, som visar, att också dialogpsalmen — på tysk botten —
omdanats för att passa denna moderiktning och i sådan form
använts i Sverige. Trycket innehåller nämligen en lågtysk version av
just vår dialogpsalm, satt för fyra stämmor (»Quattuor, cum Choru
& Maria»). Före tenorpartiet står en anvisning, ,att ängelns tal
sjunges av två röster (»duorum vocum cantibus»). »Voces» har här
tydligen sin ursprungliga betydelse och betyder ej »stämmor» av
sammanhanget att döma. Huru många röster, som sjungit Maria,
upplysa ej stämböckerna om. Med de notiser, som finnas till hands,
kunna vi i alla händelser — detta på grundvalen av denna nyare
»discant»-sång — konstatera, att en viss »dramatisk» fördelning
av stoffet ägt rum med dialogpsalmen i Sverige.

1 »Vyff geistlike olde Ostergesenge . . . Mit 4 Stern men, gesettet van Euchario
Hofman Franco Heltpurgensis Stralsundischen Cantor» (odat., början av 1600-talet,
Rostock), 4 stämböcker, av vilka två sakna text. Trycket förvaras i mus.
samlingsband n:r 2. Vissa anteckningar i notskriften tyda på användning i den svenska
skolan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:25:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1926/0036.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free