- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 8. 1927 /
93

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ivar Thorén: Kompositionen i Stagnelius' »Sigurd Ring»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kompositionen i Stagnelius’ »Sigurd Ring» 93

granskning av innehållet, att vi ha att göra med ett motiv av en
typ, som är mycket vanlig inom renässansens och
fransk-klassicismens drama. Utom dessa rent allmänna likheter finnas här
överensstämmelser med ett motiv, som ofta hade behandlats i fransk
klassiska dramer, nämligen Virginiamotivet. Virginiasagan berättar,
att Virginia, " dotter till plebejen Virginius och trolovad med
folktribunen Icilius, älskas av patriciern Appius Claudius. Då denne
avvisas, söker han bemäktiga sig henne med våld och list men
förekommes av Virginius, vilken sticker ned sin dotter. Härmed
torde man jämföra Stagnelius’ drama: Hilma, syster till
fylkeskonungen Alf och trolovad med dennes vapenbroder Ragnar, älskas
av den mäktige Sigurd Ring, vars frieri avslås. Han söker vinna
henne med vapenmakt, men Alf förekommer honom genom att giva
sin syster gift.

Av helt annan karaktär är Sigurd-tragedien. Det som först
och främst bör observeras vid denna, är den mästerligt genomförda
symmetrien i handlingens utveckling. Dramat växer i konstfull
stegring upp till höjdpunkten, scenen mellan Sigurd och Gerda,
peripeti-scenen. Därefter faller det i ett decrescendo, som till alla
delar svarar mot de första scenernas crescendo. Om vi bortse från
oväsentligheter, kunna vi gruppera scenerna på följande sätt:

1. Gerdas berättelse om Hilmas död.

2. Körsång om Hilmas- död.

3. Gerda söker lugna de upprörda tärnorna.

4. Scenen med Sigurd och Gerda, omramad av de båda ovan

sid. 006 anförda körsångerna.

5. Sigurd talar till kämparna.

6. Körsång syftande på Sigurds död.

7. Kämpens berättelse om Sigurds död.

Därefter följer som avslutning sången om Ragnarök.

Som synes svara fullständigt mot varandra 1 och 7, 2 och 6
o. s. v.

Redan denna strängt iakttagna symmetri i kompositionen är
ju ägnad att föra tankarna till det antika dramat. Åt samma
håll peka de ymnigt förekommande körsångerna,
budbärarrappor-terna m. m. Sigurdgestalten är uppenbarligen släkt med de antika
tragödernas hybrissyndande hjältar: bakom honom skymtar man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:26:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1927/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free