- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 9. 1928 /
189

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henry Olsson: J. A. Hazelius' ungdomsutveckling och 1810-talets idéstrid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J. A. Hazelius’ ungdomsutveckling och 1810-talets idéstrid 189

niskans återgång* i sitt Inre, till beredande af förbättring* i lefnaden,
tankar och begär». Det är en religiös vältalighet, som bevarat hela
den brusande ungdomsrytmen i Hazelius’ brev, men där den tidigare
götiska bildvärlden ersatts av en orientalisk lyrik i släkt med den som
blommade i samtida romantisk diktning: »Och detta är Kärleken af ett
rent hjerta. Den öfvergår allt ty all Libanons herrlighet är henne
gifven och Carinels och Sarons skönhet: ty hon ser Herrans Härlighet».
Med skärpa framhållas de faror, för vilka »den Werldsliga Wisheten
eller Culturen» utsätta människan och vilka måste motvägas genom
en hjärtats bildning, vartill »Werlden» endast mycket sällan erbjöde
tillfälle. I MannaSamfund hade man så mycket säkrare inriktat
sig på den enda rätta vägen, att bibringa en innerligare stämning,
en sann förbättring av andan, en verkan på djupet och för hela
levnaden. Ett något senare manuskript innehåller konceptet till ett
brudtal, som han enligt dagboken höll i januari 1820 och som han
kallar utkastet till »wår Ägtenskaps-idée — —: Brudgummens och
Brudens förening såsom Symbol af Herrens och Kyrkans. Den stora,
frugtbara Idéen». Följande må tjäna som exempel på en
almquis-tians förkunnelse:

Med denna Bild vänder jag mig till Eder! Ädla Brudpar! —
Minnens alltid hvilket högt och heligt Förhållande I afbilden. Då Gud
och Menskligheten lefva i hvarandra kallas det Guds Kyrka. Vare
derföre Edert Ägtenskap i tukt och ära en helig Guds Kyrka. Ty då
Mannen ej mer läser oskuld i Qvinnans ögon eller Qvinnan ej finner
Trofasthet vid Mannens bröst då är Ägtenskapet uplöst och Kyrkan
ohelgad. Älsken hvarandra ty den som icke älskar han känner icke
Gud ty Gud är Kärleken etc.

Detta är emellertid endast den ena intresselinjen i Hazelius’
utveckling 1817—20, ty vid sidan av den religiösa löper en politisk,
som är fullt oberoende av denna och lika utpräglad. Som
informator på Eiddersvik hade han efterträtt den senare bekante
Argus-Johansson, med vilken han därefter en tid umgicks. Dennes
radikalism tycks ha varit av tidigt datum. General Björnstjerna
berättar sålunda i sina Anteckningar (II, 47), hur Johansson 1809
pratade omkull de rojalistiska Uppsalastudenterna och räddade
revolutionens sak på platsen. Och i ett brev till Atterbom 28 juli
1815 underrättar Palmblad, att Ludvig XVIII inryckt i sin
huvudstad, »Johansson till stor grämelse som ser ganska dyster ut».1

1 Fröken Ebba Atteeboms samling.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:26:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1928/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free