- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 11. 1930 /
167

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Torsten Eklund: Strindbergs verksamhet som publicist 1869—1880

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Strindbergs verksamhet som publicist 1869—1880 167

listram; ämnet var säkert något historiskt uppträde; det stod der
inte — och det var väl, ty eljest kunde illusionen gått och
historiska fordringar trädt fram; men det var en genial skizz, som
utvisade djupa inblickar i måleriets hemligheter kanske vunna under
umgänge med Rembrandt. Det var dock en målare.» På samma
sätt som här med särskiljande av det tekniska utförandet och den
historiska framställningen resonerar Strindberg i Aftonpostsartikeln
1872 om Eosens Erik XIV: »Men här är utan tvivel konstnärens
mening att ge en historisk bild, och därföre våga vi komma fram
med andra fordringar» (Efterslåtter s. 182). Jämför även hans
omdöme om Hellquist i Konstakademiens utställning 1877: »Därför
har man i Paris icke rätt fördragit främlingen Heilquists scen ur
Ludvig XI:s liv, huru mycket rättvisa man än givit det ganska
lovvärda utförandet, då den uppträder som historiemålning, och det
var säkerligen lika obetänkt av Hellquist om ock praktiskt ämnat.
— — — Detta var herr Hellquist bedömd från den stora
synpunkten som historiemålare och som exponent på salonger; om man
däremot helt betraktar den från akademien för ett par år sedan
utgångne målaren Heilquists verk, så må man gratulera till så
betydande framsteg i det tekniska» (Kulturhistoriska studier, s. 160,
270).

29 maj 1878: »Troiliutställningen». Med all sannolikhet av
Strindberg. Om Troili yttras bl. a.: »Hans färg är varm och
harmonisk, ehuru något tunn, och i accessoirerna visste han inlägga
stor mjukhet, finhet och elegans». Jämför i Konstakademiens
utställning 1877: »Här skulle en Troilis eller Södermarks fina, ljusa,
tunna färger varit oförmögna» (Kulturhistoriska studier, s. 170).

15 juni 1878: »Från konstföreningens utställning». Wahlberg
och Jakob Kulle, som voro Strindbergs speciella favoriter,
omnämnas i berömmande ordalag; om den senare heter det: »Det är en
realism, som närmar sig naturalism och har man en gång lefvat
bland detta folk, från hvilket han företrädesvis väljer sina ämnen,
känner man igen ända till den minsta enskildhet på hans taflor».
Jämför Brev till Finsk tidskrift 5 jan. 1878: »Han har levat sitt
liv bland detta folk och han känner dess svagheter och egenheter»
etc. (Kulturhistoriska studier, s. 200).

Frånsett de nu behandlade konstartiklarna utgöras så vitt jag
kunnat finna Strindbergs bidrag till Dagens Nyheter (efter 1874)
dels av reseskisser från Parisfärden 1876, dels av recensioner och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:27:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1930/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free