- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 13. 1932 /
90

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ibsen och Strindberg. Av Sten Linder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90 Sten Linder

Bengt. Nej, det finns en som är starkare än döden! Kärleken!
Makgit. Jag älskar dig, fastän jag icke ville det!»

De lova nu varandra ömsesidig hjälp: »Så stöda vi varandra,
Margit, och ingen är den andres herre!» (S. 260.) Men detta blir
möjligt blott genom att de sätta ned sina krav på varandra och
betrakta äktenskapet icke främst ur personlig lyckosynpunkt, utan
som en praktisk angelägenhet och en skola — ett kloster, säger
patern:

»Det finns ett kloster, där ni kan stänga er inne från världens
larm och ondska; där äro svala gångar, där ni kan andas, när luften
blir kvav; där finns penitens i ömsesidig självförsakelse; där finns
andaktsövningar i uppfyllandet av plikten, där finns stilla frid efter
tvenne själars strid; där kan ni öva er i ödmjukhetens och lydnadens
svåra dygder och där kan ni öva barmhärtighet mot den felande, som
under mödans sargande gissel låter vännen dela slagen! Det klostret
heter: hemmet.» (S. 252 f.)

Dramats slutrepliker lyda:

»Bengt. Och nu, Margit! Låtom oss börja om igen! Örnen får
väl leva, fastän han brutit vingen. Fågel blå får väl leva, fastän
fjädrarne mistat sin fägring.

Margit. Och lärom, vårt barn att himmelen är däruppe, men
härnere är jorden!»

Det är, som Lamm framhåller, samma relativism som i
Lyeko-Pers resa, med vilken Strindberg här söker att lösa även det
ibsenska akten skåps problemet. Han instämmer i Noras
antiroman-tiska verklighetskrav, men han betonar starkt i uppenbar
motsättning till JEt dukkehjem dels moderskärleken och hänsynen till barnet
dels kärlekens irrationella karaktär, som kommer den att leva upp
på nytt hos makarna efter brytningen.

I grund och botten är det samma kärnpunkter, man återfinner
i Strindbergs Dockhemskritik i företalet till Giftas två år senare.
Den sätter träffsäkert in på blottorna i Ibsens drama, ehuru
Strindberg här också löper linan ut i motsatt, reaktionär riktning. Detta
öppna angrepp på Ibsen har även fått en ytterst frän och aggressiv
ton. Dockhemmets författare beskylles för både oklarhet och
oärlighet. Strindbergs kalfatrande av dramats detaljer innehåller en
del motiverade anmärkningar, t. ex. den att Ibsen tendentiöst an-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 15:55:30 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1932/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free