- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 13. 1932 /
122

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Till Thorilds »Passionerna». Av Harald Elovson - III. Författarrevyn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122 Harald Elovson

Du, mein Gärtner, Griseke, Grleim, Schmidt, Gellert und Schlegel,

Rammler, Lessing, und Dusch; und du freymüthiger Huber,

Ihr seyd alle Germaniens Zierde; und alle Verehrer

Der mit uns so nahe versenwisterten Brittischen Musen.

Und könnt ich dich, Ebert, vergessen! Du, der du die Sprache

Dieses denkenden Volkes zu deinem Eigenthum machest? —

Du, der Herold von jedem Genie der dichtrisehen Insel,

Wirst mit mir voll Mitleid die kriechenden Dunse verachten,

Die ihre Prosa voll hinkender Reime zur Göttin erheben.

Oder vielleicht glüht schön ein glücklicher Schiller von Popen,

Welcher die stolzen Zwerge mit Dunciaden verewigt.1

Detta avsnitt av Zacharias dikt erinrar onekligen rent tekniskt
sett om Thorilds författarrevy. Innan denna överensstämmelse
närmare undersökes, är det dock nödvändigt att framhålla en viktig
skillnad mellan de ovan meddelade partierna ur Thomsons och
Zacharias deskriptiva epos. Den förres kulturella översikt har en
mera objektiv karaktär. Det ingår ej i uppräkningen namn på
någon av diktarens samtida. Det är en historisk återblick Thomson
ger. Zachariä däremot nämner endast samtida författare. Hans
revy har en avgjort subjektiv prägel, framställningen är intensiv
och känslomättad, för dess språkliga uttryck spela fullt följdriktigt
utropet och frågan en viktig roll. Under hänförelsen för de egna
diktarna strömmar indignationen mot den franska smaken, dess
företrädare och anhängare. Allt emellanåt tränger denna förtrytelse
öppet fram. Det citerade partiet är på samma gång hyllning och
polemik. Dessa för Zacharias diktarrevy utmärkande drag, som
sakna motsvarighet i hans engelska förebild, återfinnas tydligt i
»Passionerna». Det är sina mästare och mönster i diktens och
tankens värld, som den unge svenske skalden bringar sin hyllning,
men bakom hans beundran ligger överlägsen ringaktning för vissa
andra författare, just desamma, som den äldre tyske diktaren vänt
sig mot.

Det skall genast medges, att det finns mycket, som skiljer
Zacharias och Thorilds författarrevy er. Den svenske diktaren var
ju också en helt annan djupare och djärvare personlighet än den
tyske, framför allt var han mer filosofiskt inriktad och intresserad.
Att man endast finner ett enda diktarnamn gemensamt för de båda
revyerna betyder mindre. Den litterära situationen i Europa var
en helt annan, när Thorild skrev »Passionerna» än när Zachariä

1 F. W. Zachakiä, a. a. s. 61—63.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 15:55:30 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1932/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free