- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 14. 1933 /
43

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Klosterrovvisorna. Av Axel Ahlström - II. Elinvisan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klosterrovvisorna 43

enligt Ek vara helt naturligt och i god överensstämmelse med det
verkligt skedda. Han gör visserligen den iakttagelsen, att Elins
donationer ge en antydan om, att hon i verkligheten kanske icke var fullt
så olycklig som i dikten, men denna upptäckt ger honom ingen
anledning till vidare reflexioner och rubbar icke det minsta hans
övertygelse.

Klockhoft2 har i Saml. 1929 s. 144 riktat dråpslaget mot denna
besynnerliga åsikt. »Då vår visa», säger han, »handlar om en
kungadotters förmenta bortrövande och skamliga behandling, så kan
jag ej tro, att någon ville eller vågade göra en sådan händelse, om
den verkligen ägt rum, till medel för förströelse och åtlöje, så länge
personerna ifråga eller deras närmaste levde. Detta skulle alltför
mycket strida mot den ridderlighet, varför den tiden gjort sig känd.
Vore visan diktad så tidigt som 1245, såsom S. Ek antager . . d. v. s.
under Sunes och kanske Elenas livstid (Sune d. 1247 och Elena d.
före 1251), vore den att betrakta som en nidvisa, tillkommen för att
skada Sunes goda namn och rykte».

Klockhoft2 fick svar i Saml. 1930 s. 127 ff., där den gamle högt
förtjänte lärde fick röna en, minst sagt, omild behandling. Svaret
är följande: »Det kan inte vara författarens allvarliga mening, att
en visa, som skildrar Elenas sista stunder, eventuellt tillkommit före
vishjältinnans död, men att karikera en synpunkt, samtidigt som
man bekämpar den, blir i varje fall icke upplysande för läsaren.
Detta kunde ju ända gå an, under förutsättning, att Klockhoffs
egna slutsatser ägde allvar och tyngd. Men påståendet, att vår
kultur på 1240-talet gjort sig berömd för fulländad ridderlighet, kan
endast förklaras som en lapsus.» Som ses av det ovan citerade, har
K. aldrig sagt detta, men E. utlägger ytterligare denna föga viktiga
punkt. Detta är allt. E. har ingenting anfört mot det väsentliga
i K:s inlägg: orimligheten att någon skulle vågat att skriva en sådan
dikt, då den mest skamligt förfördelade, en högättad och
inflytelserik person, ännu var i livet, och då därtill svenske kungen själv
måste känna sig personligen förolämpad av den skymf, som
tillfogats hans svärföräldrar, och nog skulle ha funnit tjänliga medel
att tysta den lede klaffarens tunga, eller att någon skulle velat skriva
en dylik dikt, som smutskastade högt uppsatta och ansedda personer,
och icke kunde påräkna att vinna allmänhetens bifall.

Eks uppfattning om tiden och sättet för Elin visans tillkomst
står i bestämd motsats till alla tidigare folkviseforskares åsikter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:28:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1933/0047.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free