- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 14. 1933 /
110

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den heliga familjen i revelation och liturgi. Ett bidrag till kännedomen om birgittinsk tankevärld och birgittinskt inflytande. Av Toni Schmid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

110 Toni Schmid

Bristen skapar. Birgitta har sökt det idealiska
ordenssamfundet men hon har icke funnit det. Man hor ännu harmen i den
röst hon i hänryckningstillstånd lyssnar till, när den jämför
ordensstiftarna med deras senare ordensbröder. Dominikus prisas och
hans regel är gudaingiven. Men dominikanerna i Birgittas tid
förtjäna ej längre sin plats under Marias mantel. Benedikt av
Nursia lovordas som ett föredöme för lydnad och andra dygder.
Men benediktinerabboten i Farfa blir ställd inför ett ultimatum som
i skärpa lämnar föga övrigt att önska. Och endast en del av
munkarna i Alvastra skola bli saliga. — Relativt bäst blir omdömet
om den orden, vilken Birgitta själv tillhört såsom tertiär: om
minoriterna. Ej heller dessa fylla dock måttet.1

Idealsamfundet fanns icke. Därför skulle det skapas. Den
skulle grundläggas efter den bästa förebild, en allvarligt religiös
människa på 1300-talet kunde tänka sig: den Heliga Familjen och
Jesu närmaste omgivning på jorden. Det blev Frälsarens orden
och den skulle rätta sig efter Frälsarens regel. Förebilden är
påtaglig. Regelns bestämmelser ha — i en något friare och vagare
form — sin motsvarighet i den Heliga Familjens dagliga liv i
Nazaret. Enkelheten, fattigdomen, en mycket måttfull askes, de
bestämda tiderna för arbete och bön, resterna av måltiden som de
fattiga skola ha — allt går parallellt.2

Vi kunna nu upprepa frågan som ställts förut: vad bygger
Birgitta på?

I.

Man har påvisat en överensstämmelse mellan en revelation och
Dietrich av Apoldas Vita sancti Dominici. Detta lån har på sätt
och vis klandrats. Man har krävt att det som utger sig vara en
uppenbarelse innehåller något nytt.3

Man läser uppenbarelserna och man frågar: vad vilja de ge?
Vilja de verkligen ge något nytt, nya läror, nya sanningar, nya
livsregler? Det synes icke vara så. Man får ett annat intryck.
Birgitta har satt sig in i aktuella frågor, där meningarna voro

1 Bevel. 1. 3 cap. 20 och 21; 1. 4 cav. 127 Add; 1. 3 cap. 17 och 18; revel,
extravag. 105; 1. 7 cap. 103; revel, extravag. 90; 1. 7 cap. 20 och 7.

2 Regula OSS; dessutom särskilt 1. 6 cap. 58.

3 Cornell 1. c.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:28:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1933/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free