- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 14. 1933 /
111

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den heliga familjen i revelation och liturgi. Ett bidrag till kännedomen om birgittinsk tankevärld och birgittinskt inflytande. Av Toni Schmid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den Heliga Familjen i revelation och liturgi 111

delade. Hon har sökt komma till klarhet om vilkendera var riktig.
Hon har vänt sig till den högsta auktoritet, vilken hon under
extasen ansåg sig stå i kontakt med. Några exempel.

Marias Conceptio (passiv) var en omstridd fråga. De olika
teorierna hävdade antingen att hon avlats utan synd (Conceptio
immaculata) eller att hon helgats i moderlivet (sanctificatio in utero)
eller att hon efter födelsen befriats från arvsynden (t. ex. vid
ängelns budskap) eller slutligen att detta icke alis skett. — Det var
icke gott att ge en originell lösning på problemet. Möjligheterna
voro tämligen uttömda. Omstridd som själva Conceptio var även
den festdag, man på vissa håll — även i Birgittas hemland —
infört för att fira denna händelse. Det gällde huruvida det var
rätt att fira den eller icke — mot den hade ju till exempel
Bernhard av Clairvaux uttalat sig.

Vi äga Birgittas uppenbarelser i en bearbetad, tillrättalagd
form. Å ena sidan spelar biktfädernas senare korrigerande andel
visserligen icke så stor roli. Eevelationerna äro ju i varje fall
framsprungna ur en krets, förberedda i en miljö, vilken de
tillhörde. Men å andra sidan måste en viss utjämning förutsättas.
I fråga om Conceptio Marie torde man dock ännu kunna spåra en
utveckling.

Conceptio Marie möter flera gånger i revelationerna. Med
Guds medgivande ha Guds vänner icke varit säkra i denna fråga,
heter det på ett ställe.1 Ett annat kan uppfattas mot Conceptio
immaculata.2 Ett visst samband med den allmänna synden
förråder ännu utläggningen av Maria såsom vas mundum et non
mundum. Och trots allt, även om redan festdagen på sätt och vis
förordas, är icke heller Sermo angelicus’ ordalydelse bindande. På
ett enda ställa uttalas klart och tydligt absolut syndfrihet och
Conceptio immaculata.3

1 ... sic. placuit Deo .. . quod amici sui pie dubitarent de Conceptione mea ...
Revel. 1. 6 cap. 55.

2 [Joakim och Anna] convenerunt carne, non ex concupiscentia aliqua
volup-tatis; sed contra voluntatem suam ex divina dilectione, et sic ... caro mea
com-paginata est. Facto autem corpore meo, Deus a divinitate sua animam creatam
immisit corpore, et mox anima cum corpore sanctificata est, .. . Revel. 1. 1 cap. 9.

3 Primo loco fuit vas mundum et non mundum . .. sed non mundum fuit,
quia de radice Adae processit licet sine peccato concepta. Revel. 1. 5 rev. 13 och
Expos.

Vere . .. credendum est, quod materiam illam statim, quando in Annae utero
concepta, et collecta fuit, de qua Maria formari debebat, ipse Deus plus diligebat,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:28:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1933/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free