- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 14. 1933 /
112

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den heliga familjen i revelation och liturgi. Ett bidrag till kännedomen om birgittinsk tankevärld och birgittinskt inflytande. Av Toni Schmid

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112 Toni Schmid

Det verkar, som om Birgitta genomgått en utveckling, innan
hon bekänt franciskanernas lara om Marias syndfrihet och förordat
dagen såsom värdig att firas. Resultatet var i sin helhet intet
nytt. Det var en befrielse från oklarheten. Vi återkomma till
Conceptio Marie längre fram. Redan här må hänvisas till att regeln
icke upptager Conceptio bland de stora Mariafesterna, före vilka
ordensmedlemmarna skola fasta — den nämner endast Purificatio,
Annuntiatio, Assumptio och Nativitas.3

Icke helt klarlagd var även frågan om Marias upptagning i
himlen. Att hennes själ vistades där, hyste man visserligen inga
som helst tvivel om. Men var fanns kroppen? Hade även den
blivit upptagen i himlen? Och hur var det då med den tradition
som lät Marias grav vara i dalen Josafat? — Redan århundraden
före Birgitta hade man sökt förena dessa båda lösningar av
problemet. Bland andra hade Elisabeth von Schönau mottagit en
uppenbarelse, enligt vilken Maria blivit begraven i Josafats dal,
men legat i graven blott fyrtio dagar. En annan, den mest spridda
uppfattningen låter kroppen vila i jorden blott tre dagar, i analogi
till Kristi egen död och uppståndelse. Birgitta mottager en av
sina revelationer om Assumptio betecknande nog på sin
pilgrimsresa, i Josafatsdalen. Den är som så många andra framsprungen
ur ett praktiskt behov. Är det rätt att vörda denna plats? Enligt
Birgittas uppenbarelser har Marias kropp upptagits i himlen femton
dagar efter döden. Femton dagar har den legat i Josafats dal. —
Resultatet ger i sin helhet ingen ny lösning. Det avgör vilken
som är rätt. Tidsutrymmet av just femton dagar motiveras icke
närmare.2

Vid Conceptio och Assumptio har det varit fråga om händelser
i Marias respektive i hennes föräldrars liv. Osäkerheten gällde
de speciella händelserna, icke personerna. Man tvivlade icke på

quam omnia humana corpora . . . Sermo ang. X. ... bene esset conveniens et
dignum, quod dies illa ob omnibus in magna reverentia haberetur. Sermo ang. X.
Mater Dei loquitur ... Et Ideo veritas est, quod ego concepta fui sine
pec-cato originali, et non in peccato, . .. Revel. 1. 6 cap. 49.

1 Regula OSS, cap. 9.

2 För Assumptio jfr Revel. 1. 6 cap. 61 och 62; 1. 1 cap. 9; dessutom 1. 1
cap. 8, 46 och 51; 1. 6 cap. 12; 1. 7 cap. 25, 29; Sermo angelicus 20 och 21. Se
dessutom nedan sid. 13 om den speciellt birgittinska Assumptiofesten. Stället
»quindecim diebus iacuit» hör till dem som angrepos på konciliet i Basel men
försvarades av Johannes de Turrecremata; se Mansi, Consil. t. 30, sp. 698 ff.
Man har redan t. ex. i upplagan 1628 hållit ett avskrivarf ei för möjligt. Ett
sådant är mycket antagligt: içl kan lätt uppfattas som fv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:28:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1933/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free