- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 15. 1934 /
23

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lejonet från Norden. Av Johan Nordström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

för de böhmiska och mähriska exulanterna blevo — liksom Kotters
— en källa till tröst och framtidshopp. En annan av denna tids
mest omtalade visionärer var en för sin tro fördriven evangelisk
skollärare från Pfalz vid namn Lorentz Pscherer, vilken 1627 och
de närmast följande åren hade en rad av syner och himmelska
meddelanden, vilka 1629 offentliggjordes. [1] En dag i december 1628
såg han i skyn, efter att hava blivit utkallad av ett gudomligt
sändebud i en liten gosses gestalt, en mängd av evangeliska
flyktingar, förföljda av övermodiga och grymma papister. Då uppträder
ett guldfärgat lejon, kommande från Norden; det hade ett blottat
svärd i tassen, tog de förföljda i försvar och nedhögg fienden.
Därefter hördes i luften en underbar musik och en skara vitklädda
barn sågs följa i lejonets spår — de föreställde evangelium, som
nu överallt skulle predikas. Vern lejonet var, sade den himmelske
gossen, finge han ännu ej uppenbara, blott att synen skulle år 1631
gå i uppfyllelse.

Många äro dessa extatiska uttryck för tidens oroliga väntan
under dessa år före Gustav Adolfs ankomst. Man kunde ytterligare
erinra om den unga prästdottern Benigna König från Joachimsthal,
som i Stettin, där hon fader- och moderlös upptagits vid hovet, i
januari 1628, gripen av hänryckning, profeterade om den nordiske
befriaren och den evangeliska församlingens snara räddning. Härom
utgavs följande år en redogörelse, författad av den pommerske
hertigens hovpredikant Jakob Fabricius [2], sedan vida bekant som
Gustav Adolfs fältpräst. I mars 1628 inträffade i grevskapet
Oldenburg, enligt vad som berättades, att en stum person återfick sin
röst och profeterade för Tillys soldater, att deras lyckas tid var
förbi och att de nordiska soldaterna snart skulle jaga dem på flykten. [3]
I februari följande år kom anden över en ung slaktardotter från
Kottbus i Brandenburg vid namn Margaretha Heidewetter, som
siade om fursten från Norden, genom vilken Gud skall försvara den
lutherska läran. Också hennes uppenbarelser utgåvos av trycket. [4]

Under året 1629 spreds även en mycket uppmärksammad och flera
gånger omtryckt profetia, som uppgavs härröra från en gammal
präst i Siebenbürgen. [5] Där sades bl. a., att Lejonet från Norden
nalkas; det skall kasta sig över Italien; därifrån skall det till sin
rätta plats återställa Heidelbergbiblioteket (som 1623 förts till Rom);
även skall det vatikanska biblioteket bliva dess byte och Italiens
till Tyskland och Sverige förda omätliga skatter skola komma de


[1] Enligt G. Arnold, Kirchen- und Ketzer-Geschichte, 3, 1700, s. 219,
publicerades Pscherers (som han kallar Bscherer) visioner första gången år 1629
under titeln: Genus visionis Altenstadianæ, oder wahrhaffter vollkommener bericht,
was anno 1627. und 28. zur Altenstadt. . . sich mit einem Evangelischen
Schulmeister und kirchner . . . Lorenz Bscherer begeben und zugetragen. I Brit.
Museums katalog förtecknas en upplaga från 1630: Trost und Schrecken. Das ist:
Göttliche Offenbahrungen, Gesichte und Propheceyungen, so L. Pscherer . . .
Schulmeister in Marcktflecken Altstadt. . . daselbst und an mehren Orten zu
unterschiedlichen mahlen . . . gehabt (Jfr ock Zibrt, Bibliografie České Historie, 4, s. 682).
Tydligen finner man Pscherers uppenbarelser också i den samma år tryckta
skriften Engelische Erscheinungen, Offenbahrungen und Gesichte, so dreyen Christlichen
Personen, einem Schulmeister in der Pfalz ... zu unterschiedlichen Zeiten
wiederfahren, vom Zustande deß Römischen Reichs, und der Christlichen Kirchen
(Hohenemser, Flugschriftensammlung des J. M. Zum Jungen, s. 119). Vidare återgivas
enligt Arnold, a. a., s. 219, P:s visioner i den 1632 publicerade skriften
Überwunderliche gesichte und englische erscheinungen, welche vom künftigen zustand des
H. K. Reichs und der wahren Evangelischen Kirchen unterschiedlichen personen
an gewissen zeiten in kurtz vergangenen jahren nacheinander vorgestossen (jfr
Hohenemser, a. a., s. 151). Utförligare referat eller citat ur dessa visioner, som
naturligtvis fingo en stegrad aktualitet vid Gustav Adolfs ankomst, finnas t. ex.
i Kön: Schwed: Victori Schlüssel, 1631 (exemplar i Planerska samlingen, Uppsala
universitetsbibliotek), fol. C2; i M. Hammer, Visiones Oder Offenbahrungen, Auch
sonderliche Wunderzeichen, So vor der Leipzigischen Haupt Schlacht, als zu Prag,
Graven werth in der Obern-Pfalz, Sünderburg, in der Graffschafft Oldenburg, zu
Sagan in der Schlesien. Item, zu Nürnberg von einem Fräulein, Herren-Stands, so
Ihrer Königl. Mayt. in Schweden offenbaren wollen, daß Er vnter den Seinigen
jemand habe, so Ihm nach dem Leben trachte, vnd also der Erlösung der
Evangelischen Kirchen von der Antichristischen Tyranney vnd Wüten etliche Jahr
vorhergangen, zusammengetragen, beschrieben (exemplar i Planerska samlingen,
Uppsala universitetsbibliotek); vidare i Vnterschiedliche Paßporten, 1632, s. 53 ff., varest
ett flertal av dessa syner återgivas, bl. a. den ovan i texten anförda.

[2] Jac. Fabricius, Wahrhaftiger und sehr nachdenklicher historischer bericht
von einem Gottseligen jungen mägdlein, namens Benigna Königs, im Fürstl. alten
Stettinischen Frauenzimmer, weiche bey ihren gehabten neun unterschiedlichen
entzückungen, in gegenwart vieler personen und mit gantz lauter stimmen viel
Christliche Sprüche und hohe Schrifft-mäßige wort, gleichsam nunmehr der gantzen
weit zu sonderlichem trost, warn- und vermahnung geredet und geführet hat, zum
preiß der Göttlichen wunderwerck, und zu Steuer der lieben Wahrheit, wider das
ausgesprengte falsche gerüchte dieser Sachen, auff vielfältiges begehren in druck
gegeben, Rostock 1629 (se G. Arnold, Kirchen- und Ketzer-Historie, 3, 1700,
s. 220 ff., där fallet Benigna König beskrives). Samma år trycktes hennes
förutsägelser i Göttliches Wunderbuch, Darinnen auffgezeichnet und geschrieben stehen, I.
(Poniatovskas uppenbarelser.) ... II. (Flickans från Cottbus profetior.) . . . III.
Christliche Sprüche, und schrifftmässige, geistreiche Beden, einer gottsehligen
Jung-frawen, im Fürstlichen Frawenzimmer zu Stettin in Pommern (se Hohenemser,
Flugschriftensammlung G. Freytag, s. 39; en ny upplaga, 1630, förtecknad i
Hohenemser, Flugschriftensammlung des J. M. Zum Jungen, s. 126). År 1630
beskrivas dessa förutsägelser i Wunder Spiegel, Das ist: Warhafftige Beschreibung,
was von Anno 1628. biß auff gegenwertige Zeit, der Allmächtige Gott uns in der
Welt hin und wider vor Zeichen und Wunder, auch andere schröckliche Sachen
sehen und vernehmen lassen. Getruckt zu Frankfurt am Mäyn im Jahr, Der IVngste
Tag Ist geVVIß nICht Mehr Welt (=1630) (se Hohenemser, senast a. a., s. 126,
och G. Arnold, a. a., 3; s. 220). I Theatrum Europæum, 2, 1637, s. 217
omtalas bland de gudomliga uppenbarelser, som förkunnat Gustav Adolfs ankomst
också Benigna Königs: Es ist dieser Schwedische Zug und die dahero durch den
starcken Arm Gottes den betrangten Evangelischen in Teutschlandt widerfahrne
Hülff, durch sonderliche Göttliche Offenbahrungen, anderer Vorbotten vnd Zeichen
dieses Orts zugeschweigen, etliche Jahr zuvor hero angekündiget worden, wie dann
im Jahr 1628. eine Jungfrauw auß dem Fürstlichen FrawenZimmer zu Stettin zu
vnderschiedlich mahlen verzucket gelegen, vnnd auß Gottes Eingebung prophezeyet
hat, daß die Verfolgung des Worts Gottes vnd der Evangelischen Warheit in
Teutschlandt sich bald endigen, vnd Gott die Betrangten bald wider erquicken, vnd die
trawrigen erfreiven werde. Vnnd ist von solchen jhren Reden ein gantzer Tractat
in Truck außgangen. Om uttalanden rörande Benigna König och andra samtida
visionärer i det följande 1600-talets teologiska litteratur, se hänvisningarna hos
Arnold, a. a., 3, s. 220.
[3] Efter ’Gregor. WinterMonats vnd anderer Schrifften vnd Mündlichen
Bericht’ i Vnterschiedliche Paßporten, 1632, s. 52. Även i Matth. Hammer,
Visiones Oder Offenbahrungen, 1632, A2 v.
[4] Margaretha Heidewetters profetior publicerades redan 1629 tillsammans
med Poniatovskas och Benigna Königs i den förut nämnda skriften Göttliches
Wunderbuch, vars andra parti utgöres av: Propheceyungen, Klagreden, und
ernstliche Bußvermahnungen eines frommen Christlichen Mägdleins zu Cottbus
in’Meder-Lausitz (se f. ö. ovan, not 50). Enligt G. Arnold, Kirchen- und Ketzer-Historie,
3, 1700, s. 225 utgav också prästen i Cottbus Andreas Buntschonius en
redogörelse för flickans profetior och prisade dem som gudomliga. De omtalas vidare
i Matth. Hammer, Visiones oder Offenbahrungen, 1632, fol. B3 och i
Vnterschiedliche Paßporten, 1632, s. 57 f., där följande yttrande återgives: Ein Fürst wird sich
erheben, vnd für die Lutherische Lehre streiten, vnd sie vertheidigen vnd beschützen:
Waewol er wirds nicht thun, sondern GOTT wird vor vnd mit jhm streiten. Det
tillägges: Vnnd stund in etlichen Exemplarien darbey, daß er werde von
Mitternacht kommen. Se ock Jac. Fabricius, Probatio Visionum, 1643, s. 105.

[5] Wunderbarliche Propheceyhung und Weissagung eines Sibenbürgischen
Propheten, betreffende was sich im 1630. Jahr, mit den Vornembsten Potentaten
der Welt, sonderlich aber zwischen dem Keyser, Türcken, Frantzosen, Schweden,
Hispanien, Bapst und andern Häuptern der Christenheit zutragen werde, so
geschrieben im Jahr 1629. Gedruckt zu Hermanstadt in Sibenbürgen deß[!] 1630. Jahr.
(P. Hohenemser, Flugschriftensammlung des J. M. Zum Jungen, s. 123.) Den av
G. Rein, Skrifter utg. av sv. litt.-sällsk. i Finl., 100, s. 171, åberopade upplagan,
också från 1630, synes vara en annan att döma av den olika tidsuppgiften i titeln:
’so geschrieben im Jahr Christi 1630’. Se ock Zibrt, Bibliografie České Historie,
4, s. 682. En upplaga från 1632 är förtecknad av P. Hohenemser, a. a., s. 157.
J. Beck, Über historische Lieder und Flugschriften aus der Zeit des Dreissigjährigen
Krieges, diss. Rostock, 1904, s. 73, ger efter en handskrift i Rostocks
universitetsbibliotek en redogörelse för skriftens innehåll. Referatet härovan är väsentligen
efter Vnterschiedliche Paßporten, 1632, s. 58, varest denna profetia inregistreras
bland de andra förutsägelserna om Gustav Adolf.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:28:33 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1934/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free