- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 16. 1935 /
3

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Viktor Rydberg och August Strindberg. Några beröringspunkter. Av Olle Holmberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tvärtom gällde som djärv stridsman, fackeltändare, banérförare.
Han var en man mot vilken prästerna predikade i kyrkorna, och i
en av de mest framträdande polemikerna mot Bibelns lära om Kristus
från det ortodoxa lägret hade författaren i svagt beslöjade ordalag
anbefallt dödsstraff åt Rydberg.[1] Själv höll han sig i varje fall
beredd på fängelsestraff. Då Rydberg 1868 valdes till
lekmannaombud vid det första svenska kyrkomötet blev striden kring hans
namn aktualiserad. I en till Kungl. Maj:t ställd klagoskrift
förklarade ett antal kyrkokristna petitionärer att Rydberg hade »ställt
sig själf på hedendomens ståndpunkt och måste således vara alldeles
otjänlig till ombud vid ett kristligt kyrkomöte».[2] Det är lätt att
tänka sig med vilken hänförelse den radikalt oppositionella
ungdomen under dessa år skulle betrakta Rydberg. Ännu 1892 mins
Hjalmar Branting honom som »den forne fritänkarhövdingen»,[3] och
de nordiska ländernas kulturradikale ledare, Georg Brandes, berättar
i sin Levned (II: 217) hur Den siste atenaren, som föll i hans händer
då han var 18 år, »ved sin hedenske Holdning havde gjort Indtryk
paa» honom, liksom även Bibelns lära om Kristus »havde afsat et
Gæringsstof i» hans sinne. August Strindberg är något yngre än
Brandes, något äldre än Branting, men har säkerligen under en period
av sitt liv sett på Viktor Rydberg med ungefär samma ögon som dessa.

Av Strindbergs ungdomsdiktning t. o. m. 1872 har det mesta
indirekt eller direkt samband med de försök till religiös reformation
som för dåtidens andligt vakna ungdom bildade det allvarligaste av
alla aktuella problem och som hade sin svenske ledare i Viktor
Rydberg. Denna ungdomsdiktning består av pjäserna Fritänkaren,
Hermione, I Rom, Den fredlöse
och Mäster Olof; dessutom bl. a. ett
av Strindberg själv nämnt, ofullbordat och icke bevarat stycke om
Jesus av Nazareth. Hermione är, såsom Lamm har visat, till stor
del en versifierad parafras på figurer och tankar ur Den siste
atenaren;
även I Rom hör, litteraturhistoriskt sett, till den nyklassiska
strömning som framför allt Rydberg representerade. Fritänkaren
handlar om en yngling som svärmar för Theodore Parker, en
författare som infördes i Sverige 1862, medan striden om Bibelns lära


[1]
Warburg i sin Rydbergsmonografi (I: 541) citerar följande ur Väktaren 1862:
»Att kasta brandfacklan in i sin nästas hus, anses för en afskyvärd gärning, och
den borgerliga lagen belägger densamma med svåraste ansvar. Men ännu större
ansvar, ännu förfärligare skuld drabbar den, som söker upptända tviflets förtärande
brand i sin nästas själ.»
[2]
A. a. II: 67.
[3]
Hj. Branting, Tal och skrifter XI: 123.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 15:55:34 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samlaren/1935/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free