- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 16. 1935 /
137

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den unge Atterbom och världsbilden i Schellings frihetslära. Av Gunnar Axberger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den unge Atterbom och världsbilden i Schellings frihetslära 137

(Santesson s. 138 f.).1 Det ligger därför nära till hands att i
föreliggande skapelseskildring även spåra andra impulser från samma
håll. Nu minnas vi, huru Atterbom i Skaldarmalskommentaren
framställde frihetslärans naturgrund som den »uräldsta materien»,
och vi skola i det följande finna, att han vid ett flertal tillfällen
benämner den »den gamla natten» (se nedan s. 149 ff., 159 f.).2 Det bör
alltså ej vara förhastat att även här antaga samma innebörd i detta
uttryck. Zeus, ljusprincipen, framträder ur den gamla natten,
naturgrunden, och framlockar sedan ur dess djup den sköna naturen,
Thetis.3 Denna tolkning stödes även av ett annat faktum. Den
gamla nattmodern förbindes ju med bilden av havsdjupet.4 Något
senare återupptages samma symbol. Medan naturen i övrigt stiger
mot allt högre former, härskar i havsdjupet ännu »det åldriga
Chaos», vars »förborgade skräck solen med möda beser». Här
skymtar alltså föreställningen, att ljus- eller förnuftsprincipen ej
helt lyckats genomstråla den kaotiska materien eller naturgrunden
från skapelsens morgon, som ännu skräckinjagande ligger kvar i
tillvarons nattliga djup. Denna tanke, som direkt kan härledas ur
ett ställe i Skr. o. fr.5, skola vi återfinna i en rad senare uttalanden
av Atterbom, där under ännu påtagligare inspiration från samma
håll.6

1 Jfr Skr. o. fr.: »Erst im Menschen also wird das in allen andern Dingen

noch zuriickgehaltene–––––-Wort völlig ausgesprochen» (s. 364). Innebörden av

uttrycket »ordet» förklaras några sidor tidigare: »In dem Sinne, wie man sagt:
Das Wort des Eätsels» (s. 361). — Atterboms något underliga uttryck »ordet till
skapelsens gåta» återgår alltså direkt på Schelling. — Uttrycket att i människan
ljuset såsom frihet bemäktigat sig stoftet, går ju också i frihetslärans ända.
Genom att den mörka principen i människan, säger Schelling, helt är genomlyst av
ljusprincipen, är hon fri (s. 363, 364). Detsamma gäller tanken, att i människan

viljan åt himmelen såg» (jfr Skr. o. fr. s. 364, 350 ff.).

2 Detta är bl. a. fallet i en P/wspAoros-uppsats blott ett år senare än ovan
behandlade dikt (se nedan s. 159).

3 Jfr Skr. o. fr.: Förståndsprincipen födes ur den dunkla naturgrunden och
börjar sedan i den sistnämnda sin ordnade verksamhet, framlockande ur dess djup
raden av naturvarelser (s. 361). Förhållandet mellan naturgrunden före
förståndsprincipens födelse därur och ogrunden, enheten före alla motsatser, är hos
Schelling ej fullt klar. Detsamma är, som vi senare skola finna, fallet hos Atterbom.
Sålunda kan ju »den gamla natten» här även utläggas som ogrunden.

4 Detta framgår ju av sammanhanget: Thetis, vattennymfen, uppstiger ur
moderns dunkla salar.

5 Jfr Skr. o. fr. (s. 359 f.): den ursprungliga regellösa naturgrunden är sedan
länge förvandlad i ordning och form genom ljusprincipens verksamhet, »aber
im-mer liegt noch im Grunde das Kegellose, als könnte es einmal wieder durch-

brechen,–––––-. Dies ist an den Dingen die unergreirliche Basis der Kealität der

nie aufgehende Eest, das was sich mit der grössten Anstrengung nicht in Verstand
auflösen lässt, sondern ewig in Grunde bleibt».

6 Även havsdjupet som symbol för naturgrunden återvänder på andra stäl-

10—35452. Samlaren 1935.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:28:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1935/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free