- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 17. 1936 /
34

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

it; Jacob Kulling

bara sig. Man fattar honom ej, om ej af honom fattad- .1
Geijer uttrycker med en mer konfessionell formulering också saken
så, att det är »det gudomliga ordet», som »först löser existensens
gåta»2, att det endast är i »den i Guds ord oss till salighet
meddelade undervisningen», som människan finner »de tillfredställande
svaren på förnuftets vigtigaste frågor».8 Uppenbarelsen betecknas
därför av Geijer som »kunskapens positiva sida»4, det är endast
genom den, som filosofien först verkligen kan bli objektiv0 och
få »en positiv karakter»6: filosofien kan endast såsom religion sjelf
vara verklig»7, och religiös kunde filosofien egentligen blott bliva
genom »ett verkligt tillegnande af den uppenbarade gudomliga
sanningen». Därvid kunde emellertid, framhåller Geijer, filosofien
endast tillägna sig det allmänna av uppenbarelsen; det enskilda och
individuella i denna var liksom ali faktisk och bestämd verklighet
»ämne för erfarenhet och ej för bevisning».8 Att det här för Geijer
verkligen är fråga om uppenbarelse i den kristna trons mening,
framgår otvetydigt av hans uppfattning av denna uppenbarelses
innehåll; den är för honom ingen annan än Guds förbarmande
kärlek och nåd i Kristus Jesus.

Tidigt hade Geijer överväldigats av detta den kristna trons
mysterium. Man möter bekännelser därom i hans 1812 utgivna
psalmer, i brev från de följande åren och i reformationstalet, där
han som kristendomens egentliga budskap framställer det skriftord.
som Luther kallade »lilla bibeln»: »Så älskade Gud verlden, att
han utgaf sin ende son».9 Denna centrala upplevelse av denna Guds
i Kristus uppenbarade, korsmärkta, ali världens synder försonande
kärlek — som nog väsentligen betingat den filosofiska
nyorienteringen — har erhållit sitt mest sublima uttryck i Geijers för 1819
års psalmbok diktade kyrkosång: »Du bar ditt kors», med dess.
gripande skildring av den gudomliga kärlekens paradoxalitet:

Du bar ditt kors, o, Jesu mild!

Då dödens väg du trädde

Till frälsning för den värld, som vild

Och full af hat, dig hädde.

O, kärleks höjd!

Du blöder, böjd,

För dem som dig förfölja.

1 A. a., s. 340. 2 A. a., s. 273. 3 A. a., s. 310. 4 A. a., s. 240.

5 A. a,, s. 302 f. 6 A. a,, s. 350. 7 A. a., s. 227; jfr s. 303 och 350!

8 A. a., s. 296 (noten). " A. a., I. 7, s. 24.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:29:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1936/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free