- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 17. 1936 /
208

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

208

Bror Olssön

avskrivit ett långt stycke ur D. Wyttenbach utan att särskilt angiva
detta i avhandlingens nu föreliggande skick.

Men man kan gå ännu längre och på sina ställen visa att
Tegnér även formellt är beroende av Creuzer. Som exempel på ett
sådant beroende kan här anföras:

Tegnér s. 200.

Thucydides deremot, en lärjunge
af Anaxagoras en philosophiskt
bildad man ocli en afgjord fiende
af alla öfvernaturliga
förklaringsgrunder, måste således framställa
det innersta af menniskan, och ur
hennes särskilta passioner och
tänkesätt psychologiskt utvickla
grunden till händelserna. Men
detta var genom en blott historisk
berättelse omöjligt. Han införde
derföre de handlande personerna
sjelf talande, han dramatiserade
till en betydlig del sin historia och
var derigenom i stånd att gifva ett
riktigt begrepp om deras inre,
hvarur deras yttre handlingssätt skall
förklaras . . .

Creuzer (uppl. 1803) s. 106.

Dem Schüler des Anaxagoras sind
die wunderbarsten Erscheinungen,
die sich ihm auf dem Wege der
Erfahrung darbieten, immer noch
Gegenstände aus dem Kreise der
erkennbaren Dinge, und wenn auch
die Ursachen auffallender Ereignisse
in ein dem ersten Blick
undurchdringliches Dunkel gehüllt sind,
so ist er doch weit entfernt,
übernatürliche Erklärungen zu Hülfe
zu nehmen, sondern er sucht
alsdann, von seiner Welterfahrung
und Menschenkenntniss geleitet, in
den Tiefen des menschlichen
Herzens die letzten
Bestimmungs-gründe auf.

Jfr s. 111 n.: Eine mehr
dramatische Einführung der handelnden
Personen, indem sie selbst redeten,
miisste uns einen weit richtigem
Begriff von ihrem inneren Leben,
wovon ihre Handlungsweise in der
Gesellschaft abhängt, verschaffen
können. Von dieser Seite betrachtet,
musste sich die rednerische
Geschichtsweise dem philosophischen
Geiste des Thucydides empfehlen

Tegnér s. 200.

Herodotusneml. sökte
förklaringsgrunden till allt hvad som skedde
mindre inom menniskan sjelf än
hos gudarna, hvilkas vilja
förkunnas genom oraklen och som
dessutom på mångfaldigt sätt hos denne
författare gripa in i menniskolifvet,

Creuzer s. llOn.

Wenn Herodot um über die
schwer zu erklärenden
Erscheinungen auf dem Schauplatz der Welt
Aufschluss zu geben, ausser dem
Menschen in einer Götterwelt seine
Erklärungen suchte, so kam er
seltner in den Fall, den inneren Menschen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:29:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1936/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free