- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 19. 1938 /
225

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Studier i Karlfeldts ungdomsdiktning

225

banan har allt det, som sammanfattas i orden kultur och uppfostran,
lagt kapson på, och det frigör man sig ej från bara genom att
kasta hatt och krage. På sin höjd erfares sambandet med
naturen som en stämning. Därom vittna dessa rader, vilka visa att
dess upphovsman har ingående studerat Ola Hansson:

Och vindens, naturens förlossande röst
igenom musik, som skränar och larmar,
når samklang i flämtande jungfrubarmar
och samklang i starke ynglingars bröst.

Därav följer också den tama skildringen av kärleksraset. Även
naturskildringen är i förhållande till Frödings matt. Den är nästan
enbart visuell. Men den är, vilket är naturligt, då det är fråga
om Karlfeldt, mera konkret och individualiserad och verkar genom
kontraster och kiastisk ord ställning:

Vid gärdet stå häggarna runda och hvita
bland granskatar, svarta och hvassa som torn.

Det är ej mycket i denna dikt som förebådar Fridolin, vilket väl
sammanhänger med att Karlfeldt har stått i så nära beroende av
förebilden.

Det har observerats, att första raden av Majnattsröster i
Vildmarks- och kärleksvisor nästan är ett citat ur Frödings Vallarlåt,
vars rytm Karlfeldt genom hela dikten följt. F. ö. finns i denna
kärleksduett intet gemensamt med den dikt, som i rytmiskt
avseende tjänat den som förebild. Däremot står en annan dikt av
Karlfeldt i samma diktsamling helt under inflytandet av den
frö-dingska dikten. Det är Inom hässjorna. Den är uppbyggd med en
ganska stor rytmisk frihet. Men samtliga strofer äro
daktylisk-trokaiska, och ehuru ej daktylerna äro så dominerande som i
Frödings dikt, är det dock de som ge dikten dess rytmiska karaktär.
Det innehåll, som i bägge dikterna är anknutet till rytmen, är
detsamma: nattens inbrott: i Frödings dikt ute i skogen, i Karlfeldts
inne i byn på älvens strand. Särskilt andra och fjärde stroferna
i Karlfeldts dikt påminna i hög grad om Frödings. I bägge
dikterna skapas stämningen genom s}Tnintryck av likartat slag:

Stilla och blå som ett dimband hänger
svedjerök öfver åsarnas bryn (Karlfeldt)

15 — 38633. Samlaren 1938.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:29:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1938/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free