- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
34

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ukendt Ægtepar lois4. Tidligere antaget jor Luther og hans Hustru

karakterfulde Hoved under den brede, sorte Baret.
Baggrunden har den smukke, lyse og klare Blaa, som selv
pynter paa de tarvelige Svendearbejder fra Værkstedet.
Ligesom i de tidligere Portrætter af Luther spores den
gærende Uro i hans ildfulde Sjæl. Mere mægtig er hans;
Skikkelse i Billeder, der maltes kort efter hans Død, og
hvor han søgtes forherliget som en Aandens Heros.
Saaledes fremtræder han i Alterværker af den yngre Lucas
Cranach, i flere Træsnit og i det nyfundne Portræt.

Endnu i Spenglers Gallerikatalog angives Museets
Cra-nach-Billeder af et ukendt Ægtepar for at fremstille
Luther og hans Hustru. I. M. Preisler har 1771 stukket
Mands-portrættet for Cramers Ode til Luther, hvad der har
forledt Lektor Th. A. Mtiller til i sin smukke Bog om
Holbergportrætter at omtale det som »Luther i rationalistisk
Opfattelse«. Derimod ejede Martin Nyrup et Par fuldt
autentiske Cranach-Portrætter af Luther og Katharina af Bora.
Den urigtige Navnedaab stammer fra en Tid, da
Letsindigheden i Navnebestemmelser var stor, og Tilbøjeligheden
til i Billeder af Ukendte at finde historiske
Personligheder sjældent hæmmedes af Betænkeligheder. Bekendt og
paalidelig er Historien om den gamle, brave
Malerirestaurator, der paa en dansk Herregaard gav Portrættet af en
Adelsmand et Modstykke i et samtidigt Portræt af en ukendt
Dame, og paamalte dette Hustruens Navn med den
mærkelige Motivering: »Er det maaske ikke hans Kone, har hun
i hvert Fald nok kendt ham.«

Med en lignende Begrundelse maa Museets
Luther-Portræt i en fjern Fortid have faaet sit Modstykke i et
Cra-nach-Portræt af en Dame, der ikke har mindste Lighed
med Katharina af Bora; selv den lettroende Spengler har
opført hende som ubekendt. Udtrykket af inderlig Fromhed
i hendes efter en haardt tiltrængt Rensning forskønnede
Portræt gør det indtagende, om det end ikke er noget
udmærket Værk. Men Damen hørte ikke til Luthers Kreds.
Det er den saksiske Hertuginde Barbara, Datter af Polens
Konge, Kasimir, og 1496 gift med den rige saksiske Hertug
Georg, en af Luthers mest haardnakkede Modstandere.
Efter hendes Død i 1534 opgav han at lade sig klippe og
kaldtes derfor Georg den Skæggede. Paa den ene Fløj af
et Alterværk i Meissen er han portrætteret med sit store
Skæg, paa den anden den gode Hustru, over hvem han
sørgede saa dybt. Med sit dueblide Udtryk er hun
fremstillet i samme Størrelse som paa det Portræt, der gennem
Aarhundreder har været Luther-Portrættets tro Ledsager.

1 samme Rum hænger Portrætter af de saksiske
Kurfyrster, der fik smukkere Tilnavne. Paa en fra Gottorp
stammende Alterfløj ses foran den hellige Ursula og den hellige
Genoveva Frederik den Vise. Han tog baade Luther og
Cranach under sin Beskyttelse; det af ham stiftede
Universitet i Wittenberg blev Reformationens faste Borg.
Billedet er maaske malet af Lucas Cranach selv, det
gengiver udtryksfuldt Modellens fromme og retskafne Udseende.
En af Værkstedets Hurtigmalere har leveret et Uglebillede

34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free