- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
79

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MAX LESTER AUKTIONEN

Kai Orunth fortæller om Forløbet af den med saa megen Interesse imødesete Auktion
over Max Lesters Malerier og dvæler særlig ved det i Artiklen først gengivne Billede,
Eckersbergs Klostergaard, til hvilket der knytter sig en ikke helt uinteressant Historie.

DET var umiskendeligt at Auktionen
over Direktør Max Lesters
Malerier var imødeset med megen
Spænding. Besøget ved Eftersynet i
Kunstforeningen var overvældende,
Katalogsalgets Størrelse og den Ivrighed, hvormed
man erkyndigede sig om
Vurderingspriserne, var Udslag af
en ikke almindelig Interesse,
der bevirkede, at man paa
Forhaand stillede følgende
Horoskop: Glat forløbende
Auktion med Priser betydelig
over Vurdering.

Resultatet af Auktionen blev
imidlertid noget anderledes
end ventet. Det blev en
afgjort Sukces for saavidt som
Totalbeløbet, den indbragte,
laa betydeligt over
Vurderingen, men Forløbet blev mindre
glat, end man paa Forhaand
havde troet, idet Priserne led
af en mærkelig Mangel paa
Egalitet. Publikums Interesse
havde samlet sig i forskellige
Brændpunkter, saaledes, at
der om disse enkelte Billeder
blev haard Kamp, medens man
forholdt sig køligere overfor en hel Række
ingenlunde daarligere.

Forud for en Beretning om selve
Auk-tionsforløbet vil det maaske være rigtigt
at se lidt nøjere paa Samlingen som
saadan og mulig at paapege Grunden til
Forteeiserne.

Direktør Max Lester var kendt som en
meget dygtig Forretningsmand og en klog
Samler. Midlerne til Erhvervelse af Sam-

lingen har været tilstede i rigelig Mængde,
saa af den Grund var næppe noget Billede
ladet i Stikken om da Lysten har været
tilstede. Heller ikke var det nogen
»Krigs-samling« i den Forstand, at den var
hurtigt sammenkøbt paa et Tidspunkt, hvor

Th. Philipsen: Kalve i en Stalddør

Dei omstridte Maleri aj Eckersberg, der tidligere har været solgt som en Kopi

Materialet var knapt paa Grund af
overvældende Efterspørgsel. Grunden til
Samlingen blev lagt for over 20 Aar siden. Man
maa, for at danne sig et rigtigt Billede af
Samlingen som Helhed, huske, at dette kun
var første Del, og at en ganske tilsvarende
kommer frem til Efteraaret, men Delingen
er foretaget med Skønsomhed, saa
Karakteren vil næppe ændres. Om Smagen kan
der, som bekendt, altid være delte
Meninger, ud fra noget bestemt
kunstnerisk Synspunkt har
der næppe været købt, men
ét er sikkert, hvert Billede
havde en Egenskab i en
eller anden Retning, som
man fæstede sig ved, som
oftest noget populært,
enten i Motivet, Udførelsen
eller en indsmigrende
Farvevirkning. Samlingen kan
maaske bedst
karakteriseres ved Begrebet »fin
Pub-likumssmag«. Det var
kurante og som Kapitalanlæg
klogt købte Billeder.

Nu var der det særegne
ved Samlingen, at den i
Modsætning til mange
andre herhjemme næsten kun
rummede Kunstnere af et
bestemt Slægtled, de
saakaldte Firsernes Malere:
Julius Paulsen, Viggo
Johansen, Zahrtmann og
Ring, og om dem
grupperede sig Krøyer, Joakim

Skovgaard, Hammershøj m. fl. Den ældre
danske Malerkunst var ikke mere eller
vægtigere repræsenteret end at den lige
akkurat konstaterede sin Tilstedeværelse.
Princippet er maaske i og for sig rigtigt, det er
lettere med Billeder af en begrænset Kreds
af sammenhørige Kunstnere
at danne et mere afrundet og
harmonisk Hele indenfor et
Hjems Vægge, end naar man
som Skik og Brug er
begynder med Jens Juel og ender
med Larsen Stevns eller
Willumsen. De, der samler paa
den hypermoderne Kunst er
som Regel Principryttere og
falder derfor ikke i Fristelse.

Men det var netop denne
Begrænsning til enkelte
Kunstnere, der prægede Auktionen,
der var forholdsvis for mange
Billeder af samme eller
ganske lignende Malere til at
Priserne kunde holde sig friske
hele Vejen med det i
Øjeblikket lidt indskrænkede Marked.
Navnlig de 15 Billeder af
Julius Paulsen viste store
Svingninger. Det lille »Jæger ved
en solbelyst Stubmark« blev godt betalt
med 3075 Kroner, og dog havde det ikke
undret, om det var gaaet endnu højere
efter den overordentlige Lykke, det gjorde
ved Eftersynet, men det blev det højst
betalte af Paulsens Billeder. Forholdsvis
billigst gik af disse Nr. 68 »To
Kvindemodeller« med 335 Kr. og Selvportrættet med
475 Kr. Det meget smukke »Hamburgs
Havn« naaede 1150 Kroner og »Maaneskin

Zahrtmann : Jomfru Chat lotte Dorothea Biehl

127

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0127.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free