- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
90

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jørgen Roed: Barneportræt

hæve en anden Side af dets Betydning for Folket, som
efter min Mening — og jeg tror, at jeg her er i
Overensstemmelse med mange, maaske Flertallet, af de
Museumsbesøgende — ingenlunde staar tilbage for heri.

Jeg sigter til Museets Betydning som kulturhistorisk
»Billedbog«, og som et ganske uundværligt Supplement
til vore egentlige kulturhistoriske Museer for den, der ret
vil danne sig et levende Billede af Livet i Fortiden. Den
ældre danske Malerskoles samvittighedsfulde Realisme
betyder i denne Sammenhæng et stort Pius for den
kulturhistorisk interesserede, der aldrig kunde tænke sig at
undvære f. Eks. Købkes, Constantin-Hansens og .Marstrands
Interiører eller Dalsgaards, Vermehrens og Exners
Folkelivsbilleder, naar det gælder at faa et fyldigt og alsidigt
Indtryk af vore Bedsteforældres Liv og Færden, baade i
de dannede Kredse og hos Landalmuen. Og for en senere
Tids Vedkommende har f. Eks. Viggo Johansens
Interiører allerede nu betydelig historisk Interesse ved Siden af
den kunstneriske. Saaledes er vort Kunstmuseum et af de
Steder, hvor man bedst kan faa den rent menneskelige
Føling med Fortiden, som det er Kulturhistorikerens højeste
Ønske at opnaa.

Lad mig til Slut udtale det Ønske for Museets Fremtid,
at det ved Siden af sine rent kunstneriske Opgaver aldrig
maa glemme denne kulturhistoriske Traad i sin Udvikling,
som er af saa stor Betydning for Folket, der saaledes her
paa Museet ikke alene lærer at glæde sig over god Kunst,
men ogsaa over Kunstværkernes rent menneskelige
Indhold, saa det kan genkende sig selv i de svundne
Slægter og føie sig som Led i den Kæde, der binder Landets
Fortid og Fremtid sammen. Jørgen Olrik

Af de københavnske Museer er »Statens Museum for
Kunst« det jeg kender bedst og det jeg altid med For-

90

kærlighed har søgt, naar der var Lejlighed. Det er især
fordi, at vi Provinsbeboere, som gerne vil følge med i dansk
Kunst, her kan faa et Overblik over Kunstens Udvikling
i Danmark op gennem Tiderne og faa Lejlighed til at
sammenligne og vinde Forstaaelse for og af de forskellige
Retninger. Vi her i Sønderjylland er ligeledes taknemlige
for de Laan af Malerier, som Statens Museum for Kunst
har ydet, vor lille Samling af dansk Kunst i de 4 Byer.
Efter mit Skøn er Statens Museum for Kunst en
uvurderlig Støtte for dem der vil lære deres Lands Kunst at
forstaa og kende. jEP fink

Foreningen for Kunst og Haandværk
i Nordslesvig

Karl Madsens Betydning for Kunstlivet herhjemme i
mere end en Menneskealder, hans Virksomhed som
Forfatter, som Kender og ikke mindst som Museumsleder, har
været saa rig og fremragende, at det ikke kan udtrykkes i
nogle faa Ord. Jeg indskrænker mig derfor til at bringe
ham min uforbeholdne Hyldest og oprigtige Tak, hvortil
jeg føjer Haabet om, at vi endnu i adskillige Aar maa
have den Lykke at se ham i Spidsen for det Museum,
som han ved sin store Indsigt og Dygtighed har bragt
frem til sin nuværende Betydning og Anseelse.

Wilh. Hansen

Kunstforeningen i København.

m ed Fornemmelse af det højtidelige gik man i sin
Barndom og grønne Ungdom op åd de kongelige Trapper, der
førte til Kunstsamlingen paa det gl. Christiansborg Slot.
Ophængningen her indstillede hurtig ens Blik paa de
Bloch’ske Jairi Datter, Samson og da særlig Christian II
i Fængslet, hvis Livagtighed med Rette betog en. Og med
interiør-benovet Følelse vandrede man om i Slotssalene,
hvis Hjørner m. m. ofte laa i et malerisk Clairobscur,
hvorfra hollandske Kleinmeister og m. a., man efterhaanden fik
kær, dukkede frem. Men det naive Blik droges vel nok
stærkest af de store pompøse historiske og religiøse
Lærreder med det nu forviste, vældige Honthorst’ske »Dron-

c. Købke: Barneportræt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free