- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
115

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fig. 3. Stue fra Grimstrup i Nordsjælland

vet til Museet, hvor man dog langtfra har kunnet skaffe
Udstillingsplads til dem alle. Fremhæves kan bl. a. den
her afbildede Birketræssofa (Fig. 6) af en ret elegant, i
meget tidlig Empirestil hjemmehørende Form, vistnok af
jyclsk Tilvirkning fra Begyndelsen af 19. Aarh.; endvidere
et betydeligt Antal Stole i engelsk Smag fra 18. Aarh.s
Slutning samt ikke mindst et i Sommer erhvervet, ligeledes
efter engelske Forbilleder udført Møbel, en broget indlagt
»Toilette« med mange smaa Rum og Skuffer (Fig. 7); det
har en københavnsk Snedkers Signatur (J. Pengel, boende
paa Østergade Nr. 42) og er baade herved og ved sin
Form et sjældent og særdeles interessant Møbel, hvortil
kun faa Sidestykker findes her i Landet, og aflægger
tillige et smukt Vidnesbyrd om, hvorledes vore hjemlige
Snedkere ikke uden Held kappedes med det da paa
Møbelkunstens Omraade toneangivende Lands, Englands,
Frembringelser; Stilen røber tydelig Paavirkning af Hepplewhites
Møbler, ca. 1790.

Et andet Omraade, hvor man i de senere Aar har søgt
at udfylde den forhaandenværende Samlings Huller, er det
gamle danske Sølvtøj. Bortset fra Lavssagerne var dette
tidligere meget sparsomt repræsenteret i Museet, men i de

Danmark af Sager fra de gamle
Haand-værkerlav (Lader, Velkomster af Sølv og
Tin o. s. fr., dels Museets Ejendom, dels
deponerede af de forskellige Lav), og at
disse Sager udgør en typisk Illustration til
Smagens Udvikling i de sidste to-tre
Aarhundreder. Enestaaende rig er ogsaa
Museets Samling af gamle Jærnovne, som man
har kunnet give en nogenlunde kronologisk
Opstilling i det ovenfor nævnte Magasin
paa Frilandsafdelingen; denne Samling
byder ligeledes en udmærket Lejlighed til at
studere de forskellige Stilarter i deres
historiske Rækkefølge fra Renaissance
gennem Barok og Rococo til Nyklassicisme.

Ogsaa Museets Samling af Indbo er
meget righoldig og af betydelig Interesse.
Medens Frederiksborgmuseet overvejende
samler paa Overklassemøbler, har Folkemuseet
mere lagt Vægt paa at skaffe typiske
Repræsentanter for den jævnere borgerlige
Smag ned igennem Tiderne uden dog
lejlighedsvis at gaa af Vejen for Erhvervelsen
af mere kostbare og elegante Møbler. For
Barokkens og Rococoens Vedkommende
havde allerede Direktør Bernhard Olsen
tilvejebragt en særdeles betydelig Samling,
og denne søges stadig suppleret, f. Eks. nu
i Sommer ved Erhvervelsen af det
afbillede malede Skab med Glasdøre (Fig. 1),
der er typisk for den i 18. Aarh.
blomstrende hjemlige Møbeldekoration i kinesisk Stil;
man sværmede jo i det hele dengang for
alskens Kineserier og hjemførte bl. a. fra
Kina Mængder af Porcellæn, for en stor Del
tilvirket med Eksport til Europa for Øje
(»ostindisk« Porcellæn, saa kaldet, fordi
det hjemførtes af Ostindiefarerne).

Sparsommere repræsenterede i Museet var derimod de
nyklassiske Møbler (»Louis 16.«, Revolutionstid, Empire);
men i de senere Aar har man lagt en vis Vægt paa i nogen
Grad at afhjælpe denne Mangel, og et ikke helt ringe Tal
af Møbler fra denne Periode er i de sidste fire Aar erhver-

Fig. 5. Agehynde i broget Uldgarnsbroderi

115

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0187.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free