- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
131

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Allervigtigst er selvfølgelig Besættelsen af
Direktørposterne — her er Kvalifikationsspørgsmaalet det
altovervejende. De Principper, der under den nuværende Ordning
hyldes, har muliggjort, at den ledende Post ved to af vore
Museer, hvoraf det ene endda er vor allerfornemste,
beklædes af en Mand, hvis Karriere har været Officerens,
Diplomatens og Hofmandens -— uden at Vedkommendes Evne
eller Interesse for Videnskab og Kunst har været kendt.

For ret at forstaa et saadant Tilfælde, maa man kende
den Udvikling, Museumsvæsenet er undergaaet i de sidste
Menneskealdre. Fra at være Kunstkammerforvaltere af mere
eller mindre mystisk Oprindelse, med næsten altid
tvivlsomme Kvalifikationer, eller tilfældige Hofmænd, — er
Museumsmænd nu om Stunder Videnskabsmænd med en lang
og omhyggelig Uddannelse i deres specielle Fag. I
Statutterne for de tidligere kongelige Museer i Berlin staar
under Afsnittet »Die Direktoren« § 12: »Es sind dazu nur
solche Männer zu wählen, welche ausser der Befähigung
für die Verwaltung der Ihnen anzuvertrauenden Abteilung
auch sonst die nötigen Eigenschaften besitzen, um die
all-gemeinen Zwecke der Anstalt in Beziehung auf
Wissen-schaft und Kunst möglichst zu fördern.«

Man ser altsaa, at den højest udviklede og klogeste
Museumsadministration, der findes, klart har forudset, at
en saadan Stilling som Museumsdirektør kunde være
attraa-værdig for visse Uvedkommende og sætter en forsvarlig
Bom for, at en Mand uden videnskabelige Kvalifikationer
kommer til. Man tør maaske gaa ud fra, at en saa
meningsløs Besættelse af et vigtigt Museumsembede aldrig vilde
være sket, om en sagkyndig, med Forholdene fortrolig,
Raadgiver havde staaet til Ministeriets Raadighed.

Naturligvis er Betydningen af Generaldirektørens
Stilling bestemt af, at han staar lige uafhængig overfor alle
Museer, og han kan derfor ikke være knyttet særlig til et
enkelt. Netop af hans Upartiskhed og fuldkommen ligelige
Interesse for alle Museer og hans Evne til at administrere
dem som et Hele, afhænger alt. Kun Direktørstillingen ved
Rosenborg lader sig forene med Generaldirektørposten, da
dette Museum jo er en afsluttet Samling og ikke udvider
sig ved Nyerhvervelser.

Ganske forkastelig er Sammenhobningen af flere Poster
indenfor Museumsvæsenet paa een Haand. I Tyskland hol-

der man strengt paa, at en Museumsdirektør skal ofre sig
helt for sit eget Museum og kan ikke sidde i andre Museers
Bestyrelse. Anderledes hos os, Nationalmuseets nuværende
Direktør blev f. Eks. for nogle Aar siden baade Direktør
for Nationalmuseets første og anden Afdeling, som hidtil
var 2 Embeder, hver for sig voksen Mands Arbejde.
Dertil er i nyeste Tid kommet Nationalmuseets tredie
Afdeling, som er Folkemuseet. Endvidere sidder Direktøren i
Bestyrelsen for Foreningen til gamle Bygningers Fredning,
det særlige Bygningssyn, Opsynet med danske
Mindesmærker, han er i Bestyrelsen for Frederiksborgmuseet,
Kunstindustrimuseet og Medlem af Kunstindustrimuseets
Tre-mandsraad, og mange af disse Stillinger lader sig
overhovedet ikke forene. Hvad gør Direktøren, naar der nu
forekommer en Ting, som ligefuldt egner sig for
Nationalmuseet, Frederiksborgmuseet, Kunstindustrimuseet og
Folkemuseet? Hvilket Museums Interesser varetager da
Doktoren i første Række? Mon der ikke truer ham den samme
Skæbne, som den Kamæleon, Mark Twain anbragte paa et
Stykke skotsktærnet Tøj — den sprængtes med et Knald.

Som man ser af disse i Flæng valgte Eksempler, er der
indenfor vort Museumsvæsen en stor Mark at dyrke, hvad
Reformer angaar. Vore Samlinger vil med deres rige Stof
omordnet naa en ganske anderledes Udfoldelse end nu.
Naturligvis maa den, hvem Generaldirektørens vigtige Post
første Gang betroes, og som skal lægge de Linier, inden
for hvilke der i Fremtiden skal arbejdes, være en Mand
med rig Erfaring inden for Museerne, med alsidige
Interesser og Evner.

Naturligvis er en saadan Mand vanskelig at finde ■—
navnlig da jo Specialiseringen indenfor Museumsmændenes
Kreds i den sidste Menneskealder har været Tidens Løsen.
— Men Spørgsmaalet er hermed rejst — er dette først
klarlagt ved nøje Betragtning fra alle Sider — dets
Berettigelse fastslaaet og Oprettelsen af en Overledelse besluttet,
saa vil det maaske vise sig, hvis ikke Græsset gror saa
langsomt, at Horsemor imidlertid er død — at den Mand,
som med Selvfølgelighedens Ret kan føre
Kommandostaven med en fra alle Sider anerkendt Autoritet — netop er
parat.

Noget bedre er i Øjeblikket ikke at ønske for de danske
Museer.



ET EKSEMPEL PAA HVORLEDES BIBLIOPHILE SJÆLDENHEDER OPSTAAR

Idet litterære Maanedsbæfte London
Mercury blev fornylig anmeldt en
Bibliografi over Kiplings Værker, udgivet af
Kaptajn E. W. Martindell. Heri omtales en
Digtsamling »With Number Three«,
udgivet i 1900 i Santjago de Chile og
Anmelderen udtaler sin Forundring over dette
usædvanlige Udgivelsessted. Nu har han
imidlertid faaet et Brev fra Valpareiso fra
en Mand, som ved Besked med denne
sjældne Bogs Historie, endda netop fra den
Mand, som har gjort den til den store
Sjældenhed, den er. Forklaringen er
saaly-dende: Indehaveren af en stor engelsk
Boghandel i Santjago var en varm Beundrer

af Kipling. Han fik den Tanke, at han
kunde gøre god Propaganda for England ved
at udgive de Digte, som Kipling skrev1
under Boer-Krigen. Han samlede disse
sammen, væsentligst fra amerikanske
Tidsskrifter. Hvorvidt Kipling har været vidende om
denne Udgave eller ej, er ikke opklaret,
men det er i alt Fald ikke nogen copyright
Udgave. Bogen blev imidlertid ikke nogen
Succes, og da Brevskriveren i 1910
tiltraadte en ledende Stilling i Firmaet, laa
største Delen af Oplaget endnu tilbage til
stor Ærgrelse for Udgiveren. Da der Aaret
efter ikke var solgt et eneste Eksemplar,
foreslog han og fik Tilladelse tit at sælge

hele Restoplaget som Makulatur til 5 cents
Kiloet. Hermed mente han, at »With
Number Three«s Saga var ude og det var
derfor et haardt Slag for ham mange Aar
efter at læse i London Mercury, at et
Eksemplar af denne Digtsamling var bleven
solgt til den høje Pris af 128 £ eller circa
3300 Kr. i vore Penge.

Siden da har Brevskriveren gjort sig alle
mulige Anstrengelser for at opdrive et
Eksemplar, men uden Held. Saaledes
opstaar bibliophile Sjældenheder, men det er
sjældent, at deres Historie bringes frem
for Dagens Lys af selve Hovedpersonen
i Tragedien — eller Komedien. E. M.

131

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free