- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
133

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hugo Boettinger: Max Svabinsky omfavner Picasso

er frem for alt ægte tjekkisk. Kun een af
Nationalteater-Kunstnerne brugte Radérnaalen, som Fotografiet og
Zinkreproduktionen havde gjort overflødig; det var
Landskabsmaleren Julius Mardk, der med en fin Sans for
Clairobscu-ret og Spillet mellem Lys og Skygge var forudbestemt for
Raderingen; hans Arbejder udmærker sig ved særlig lyrisk
Følsomhed og udpræget Forstaaelse af
Nuancebehandlingens Værdi. Som Lærer ved Prags Kunstakademi faldt det
i hans Lod at uddanne Elever, der under Paavirkning fra
det kunstneriske Røre i Frankrig skulde revolutionere
Kunsten i Bøhmen i Løbet af faa Aar. Fra det skønne
Frankrig blev der kaldt paa Ungdommen i de andre Lande og
ogsaa fra Bøhmen blev Kaldelsen fulgt. De unge
Kunstnere dannede vel en Forening med Månes’ Navn og valgte
vel Ales til Ærespræsident, men satte sig dog som Maal
mere end at følge de to Gamle at indhente Vesteuropas
Kunst. For en stor Del blev Pariserrejserne til Lykke for
de unge Talenter, især for dem, der var sunde og robuste
nok til ikke at fornægte deres tjekkiske Karaktertræk.
Ihvertfald betød de nye Strømninger en Genopblussen af
Interessen for de grafiske Kunster, hvori Impressionismen
fandt glimrende Redskaber til at tjene sine
særlige Formaal. Den der tog det første
Skridt og bemægtigede sig
Radérnaalen var vist Viktor Stretti,
der ganske vist ikke er den
mest tjekkisk
særprægede af den Række
Kunstnere, der
karakteriserer den nye Epoke
indenfor tj.sl.
Grafik. Det er disse,
der vil blive
Lejlighed til at
stifte
Bekendtskab med paa
den
Udstilling, der snart
skal aabnes

paa Charlottenborg. Her vil det for den, der kender Månes’
Arbejder og Betydning, være muligt at finde den Traad,
der forbinder tj.sl. Grafiks Nutid med hin udmærkede
Fører og Førstemand. Uomtvistelig er ogsaa Forbindelsen
mellem Månes og Max Svabinsky, som nu er den tj.sl.
Malerkunsts og Grafiks Fører og Lærer. I ham ejer
Tjekkerne en herlig Kunstner af helt universelt Format. Hans
tekniske Færdighed som Grafiker er uovertræffelig; han
arbejder med sine Redskaber og sit Materiale, er Typen
paa den ægte, søgende Kunstner, der ogsaa i sine Emner
søger vidt ud: i Drømmen om et jordisk Paradis med
Palmelunde, hvor Adam og Eva lever og favnes imellem
tropiske Dyr og Planter. Som Portrættegner er han en
skarpsindig Analytiker og i det hele er hans Kunst saa
vidunder-tig sund og frisk, aldrig sentimental, altid ægte og
naturlig og netop i hans Grafik træder hans
Kunstnerpersonligheds Rigdom stærkest frem. Lykkeligvis er han baade
kvantitativt og kvalitativt udmærket repræsenteret paa den
kommende Udstilling, men alligevel: gid et af de kommende
Aar maatte bringe en repræsentativ Udstilling af hans
Arbejder til Danmark.

I ovenstaaende lille Rids har jeg i store Træk
søgt at tegne Baggrunden — den
kunsthistoriske — for det, den
kommende Udstilling vil vise det
danske Publikum. Jeg maa
have Lov at slutte med
Haabet om, at Udstillingen
maa vække velfortjent
Interesse, saa at man
ogsaa herhjemme
vil følge
tjekkoslovakisk Grafiks fremtidige
Udvikling,
saaledes som den
i uoverskuelig
Fremtid vil
ske i Frihed!

Picasso Ferdis Dusa: Træsnit, Christi Lideisesgang

133

Mikulås Ales: Af hans Cyklus „Fædrelandet*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free