- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
154

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iøvrigt et Reliefhoved af Minerva, medens Bunden bærer
en Druekurv staaende paa en Taburet, malet i Tushfarver
og Guld. Indvendig i Laaget findes et i klare, brogede
Farver malet Hoftebillede af
Minerva. — Langt vanskeligere kan
det være at stedbestemme
Taba-tiérer, hvis Dekorering baade i
Sujetvalg og Malermaade er
ganske nær beslægtede. Dette
gælder særligt de hyppige
Havne-, Flod- og Parklandskaber,
som tidligt indførtes i Meissen,
samt Rytterfægtningerne efter
Rugendas. I Wienerfabrikens 2.
Periode fulgte man de første Aar
paa næsten alle Omraader
Forbillederne i Meissen og tilmed
hentede man vedblivende sine
bedste Kræfter blandt Malerne
derfra. Intet Under derfor, at de
kunstneriske Frembringelser fra de to
Fabriker maatte blive yderst ensartede,
og hvor ikke andre Kendetegn gør sig
gældende, vil det ofte være umuligt
at afgøre Tilblivelsesstedet. I
Antiqui-tetshandelen gaar alle saadanne
Stykker under Betegnelsen:
Meissner-Taba-tiérer, under hvilken Betegnelse ogsaa
de følgende Stykker er solgt. Der er
dog ingen Tvivl om, at Tabatiéren,
Fig. 1, der overalt er dekoreret med
Watteau-Scener i Lighed med
Meiss-nerarbejdernes, stammer fra
Wienerfa-briken. Pupurfonden i rudret Mønstring
med Guldrosetter og de Billederne
omsluttende forgyldte Kartuscher
sammensatte af Palmetter med iblandede
Ro-cailles, peger afgjort derhen. Det
samme er Tilfældet med Tabatiéren, Fig.
10, hvor alle Fladerne er dækket af et
i blaa Farver holdt streget
Rudemønster, i hvilket er udsparet Kartuscher
for rigt stafferede Havnebilleder.
Denne Maade at dække alt det
hvide Porcellæn paa, er typisk
for Wienersmagen. Billederne
her er desuden omrammede af
po-lykrome Rokoko-Voluter, hvilke
aldrig findes i Forening med de
typiske Kjøbmandsscener fra
Meissnerfabriken. Mere dubiøst
stiller Spørgsmaalet sig med
Hensyn til den karnisformede Daase,
Fig. 8, der er dekoreret med
po-lykrome »hollandske
Søprospek-ter« i Meissens Manér. I Bunden
findes et rigt stafferet
Havnebillede i Purpur-Camaieu og paa de afskaarne Kanter smaa
i Purpur malede Medaillonbilleder meel landskabelige
Scener omrammede af Barokornamenter i Guld. For saa vidt

154

Fig. 6 a. Tabatiére (Fig. 12) set fra oven

Fig. 14. Tabatiére. Sévres. Pate tendre. Ca. 1760

er der intet til Hinder for, at det kunde være en
Meiss-ner-Fabrikation. Men dels findes den afsatte Fod
omsluttet af et »Løv- og Baandværk«, som saa hyppigt ses
benyttet i Wienerfabriken, dels er
Barokornamenterne i Guld ikke
ledsagede af jernrødt og
Perle-morluster, som man møder det
paa Meissnerarbejderne. Endelig
er Daasens Form hjemmehørende
i Wienerfabriken (se J. Folnesics
og E. W. Brauns
»Wienerpor-cellænet«) og ligeledes den hér
afbildede utvivlsomme
Wienerta-batiére, Fig. 9, der har nøjagtig
samme Dimensioner som Fig. 8,
og hvis ornamentale Løv- og
Baandværkmotiver fra den senere
Baroktid, med Akantuspalmetter,
Gitterværk og Rudringer paa
Guldgrund, gør dens Herkomst
sikker. — Ogsaa den flot dekorerede
ovale Daase, Fig. 15, maa tilskrives
Wienerfabriken. Den er overalt bemalet
med udpyntede Børn i de forskelligste
Situationer (Leg, Dans og
Komediespil) parvis eller gruppevis
indesluttede i Felter af reliefferede
Barokornamenter i lyslilla Farve med
Guldophøj-ninger og ledsagede af enkelte
Blomster (Roser og ubestemmelige smaa
Stjerneblomster) malede paa Relief, en
Dekoreringsmaade, som fandt sin første
Fremstiller i Jacobus Helchis (fra
Tri-est), der kom til Wienerfabriken i
Slutningen af Dupacquiers Periode.

I Modsætning til disse Daaser blev
Tabatiéren Fig. 11 solgt paa Auktion
i Stockholm under Katalogbetegnelsen
»Russisk Porcellæn«. Daasen bærer
imidlertid paa Udsiden en Række
groteske Skikkelser i et Landskab, i Stil
med de gennem hollandske Stik og
Wienerefterstik bekendte
Callot’-ske Dværgfigurer. En Skaal, der
er afbildet i Folnesics og E. W.
Brauns ovenfor citerede Bog, er
dekoreret paa samme Maade og
med ganske lignende
Callotfigu-rer. Der kan da næppe være
Tvivl om, at ogsaa denne Daase
, stammer fra Wienerfabriken, saa
meget mere, som det rene, hvide,
lidt glasagtige Porcellæn
udelukker, at det drejer sig om et
russisk Produkt. —

Til de største Sjældenheder
indenfor Tabatiérernes Omraade
hører Sévres-Daaserne, som Samlere ofte kan søge i
aarevis uden Held, og som selv i de store Samlinger og paa
Museer er yderst sparsomt repræsenterede. En lille, nyde-

Fig. 13. Tabatiére. Wien. Dupacquiers Periode.
6l/s X 7 X 38U

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free