- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
155

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lig Daase af denne Art er den i Fig. 14 afbildede. Den
er sammensat af Plaquetter af blødt Sévresporcellæn i
Guldmontering og dekoreret med et reliefferet Fletværk i
turkisblaa Farve paa hvid Grund. Paa Laag og Bund
findes en udsparet Kartusch,
omsluttet af reliefferede Rocailles
og Blomster i Guld, henholdsvis
bemalet med en Amorin hvilende
paa en Hynde og med Blomster
og Frugter. Indvendig findes paa
alle Flader en Dekorering med
cis-selerede Blomster i forgyldt
Relief. Type og Stil er Louis XV.
(c. 1760). En lignende større
Daase, men overalt bemalet med
fint udførte »Amoriner i Skyer«
findes paa Wallace Collection (i
London), der tillige besidder en
i Guld monteret Plaquettedaase,
delikat bemalet med Grupper af
Amoriner paa hvid Bund. Type
og Stil Louis XVI (1780—89).
Andre Plaquettedaaser mindes vi at
have set i Eduard Chappeys Samling
(Paris), den ene paa Fladerne
dekoreret med Fugle omsluttede af Blomster
(Vincennes), den anden med smukke,
brogetmalede Blomster (Sévres). —
Lige saa sjældne er de helt i
Porcellæn formede Daaser, af hvilke en
aflang, firkantet Tabatiére med æblegrøn
Fond, hvori der er udsparet ovale
Kar-tuscher til Fugle, findes paa
Victoria-Albertmuseet i London. — At man
ogsaa i Sévres-Fabriken lejlighedsvis har
benyttet »hollandsk Kunst« til
Forbilleder, viser en overordentlig smuk
bemalet oval Daase, dekoreret polykromt
med flamske Scener i Teniers Stil,
indesluttet i Kartuscher, der er omrandet
med Rocailleornamenter i
Rosa-Camaieu. Denne Daase solgtes i
1909 paa Auktionen over M.
Fitz-henrys Samling af fransk
»Por-cell. tendre« i Paris, som i den
store Samling af Tabatiérer fra
Menecy, Chantilly, Saint Clou og
Tournais kun indeholdt denne
ene Sévres Daase.

Den farvede Dekoration paa
alle disse Sévresdaaser udmærker
sig ved en iøjnefaldende,
charmerende Friskhed, som Farvernes
fuldstændige Sammenblanding
med det bløde Porcellæns
Glassur giver den fremfor lignende
Malerier paa haardt Porcellæn. — De komparative
Betragtninger, der ligger til Grund for Stedbestemmelsen af
de hér beskrevne Tabatiérer, har formentlig vist, at selv
nærbeslægtede Stykker i mange Tilfælde lader sig locali-

sere, og at man derigennem kan naa til en dybere
kunstnerisk Vurdering af forskellige Porcellænsfabrikers
Ydeevne; thi disse Miniaturbilleder blev, i Lighed med
Middelalderens Haandskrifter, ofte udført med en Kærlighed og
Omhu, som gav dem
Karakteren af noget kostbart og sjældent,
hvad der op igennem Tiderne har
bevaret en stadig fortsat Interesse
for denne sublime Kunstart fra
det 18. Aarhundrede.

Flg. 7 a. Tabatiére (Fig. 7) set fra oven

Fig. 13 a. Tabatiére (Fig. 13) set fra oven

Fig. 15. Tabatiére. Wien ca. 1570

Vi skal i Tilslutning hertil
omtale endnu en Tabatiére fra den
kgl. Porcellænsfabrik i
Kjøbenhavn, til hvilken der knytter sig
en særlig Interesse. Det er en
firkantet Daase med afrundede
Kanter, som solgtes paa Gliickstadts
Auktion og er nævnet »en
passant« i Emil Hannovers
Haandbog. Hele Overfladen er dækket
af en reliefferet Kurvefletning i smuk
jernrød Farve; heri udsparet hvide
Felter omrammede af svagt reliefferede
forgyldte Rokoko-Voluter, i hvilke der
findes ovale Medaillons med »en
gri-saille«-malede antike Figurer paa
lyserød Grund. Disse Medaillons, som
hviler paa en bevokset Jordbund, er
omkransede af polykrome
Blomsterguirlander. I Feltet paa Bunden findes et
brogetmalet Landskab med Figurer og
indvendig i Laaget en paa en Sky
hvilende Minervaskikkelse, der støtter sin
højre Arm til et Skjold med
Bogstaverne CK i Guld. I den udstrakte
venstre Haand holder hun en
Laurbærkrans. Omkring Gudinden findes
anbragt forskellige kunstneriske
Attributer alluderende til
Porcellænsde-koration og Skribent-Virksomhed,
samt tre vedføjede Data (den 29.
Sept. 1741, 1771 og den 29. April
1775). Indvendig i Daasen
Bølgemærke. Efter hele sin
Dekora-tionsmaade maa Daasen dateres
til c. 1780—85. De anførte Data
kan da kun være Mindedata. Paa
Rosenborg findes imidlertid et
Pat-Kopper, der bærer Indskriften:
Gud give Lykken til
Porselins-Fa-briken, og Datoen den 29. April
1775, samt i et Felt paa
Overkoppen et sammenslynget CK. I
Tidsskrift for Kunstindustri (1893)
har Karl Madsen beskrevet denne Kop og er ved
Arkivstudier kommet til den Antagelse, at Kopperne har været
udført som en Mindegave til Christopher Knoblauch, der
netop paa den Tid blev ansat ved Fabriken som Fuldmæg-

155

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free