- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
177

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ZEUTHENS SAMLING I KUNSTMUSEET

Karl Madsen fortæller om den Zeuthenske Samling, dens Giver, hans altid varme
Interesse for Kunsten og her ikke mindst for vore Museer. Artiklen former sig som en
Tak og Hyldest fra Lederen af vor første Kunstsamling til den afdøde Kunstvens Minde.

FOR faa Aar siden var Pladsen foran Kunstmuseet en
Skamplet for København. Midt i en Stenørken, som
alle Kvarterets Hunde benyttede til Lege- og
Losseplads, knejsede det uheldige Guldbryllupsmonument
med Gadeungdommens futuristiske Tegninger paa sit
Fodstykke. En Dag tilbød Overretssagfører Zeuthen at bidrage
30,000 Kr. til et Haveanlæg paa denne Plads. Forstandige
Mænd i Kommunalbestyrelsen støttede denne Plan;
Majestæten billigede Monumentets Flytning til et fredlyst Sted,
hvor det virker ulige bedre,
næsten godt. Alle, der gennem det
smukke Haveanlæg, hvis rige
Rosenflor længe tappert har
holdt Stand, gaar op til Museet
for at se, hvad Zeuthen og hans
Søstre har skænket det, bør med
Taknemmelighed mindes hans
Andel i den lykkelige
Forvandling.

Han var et højtkultiveret
Menneske med levende Sans for
Kunstens Værdi, mangeaarigt
Medlem af Gallerikommissionen og
Medstifter af Foreningen af
Kunstmuseets Venner. Uden at
være egentlig Samler satte han
stor Pris paa at være omgivet af
smukke Sager i sit smagfulde
Hjem. I Overensstemmelse med
hans ofte udtalte Ønske, at
Museet skulde arve et passende
Udvalg af hans Malerier og
Tegninger, tog hans to Søstre, der
kun overlevede ham kort, deres
testamentariske Bestemmelser. Derved har Museet faaet
en af de rigeste Gaver, det nogen Sinde har modtaget.

Med Rette mente Zeuthen, at Museets ældre Afdeling
især trængte til at forøges med gode italienske Malerier.
Han ventede, at Forholdene efter Verdenskrigen vilde
medføre et stort Udbud af Mesterværker til låve Priser. Et
lykkeligt Tilfælde har skaffet os enkelte italienske Billeder,
der fortjener denne Betegnelse; selv med det næstbedste
har vi Grund til at være fornøjede. Mario Krohn havde i
London fundet det af Zeuthen for omtrent 13,000 Kr.
erhvervede anselige, men ret haardt medtagne
Madonnabillede af Rocco Marconi, en Elev af Giovanni Bellini. Efter
en omhyggelig Istandsættelse af Museets dygtige
Konservatorer gør det ved sin ædle Stil og festlige Farveholdning
en udmærket Virkning. I Efteraaret 1921 gik Zeuthen i
Paris forgæves paa Jagt efter udmærkede italienske
Billeder til billigt Køb. I en tarvelig Kunsthandel fandt han
her Cranachs lille Madonnabillede. Nydeligt er Madonnas
hældende Hoved med det kærlige Blik paa Barnet, der
holder en Vindrueklase i Hænderne, et af Maleren ofte gen-

C. W. Eckersberg: Studietegning fra Paris. 1812

taget Motiv; ualmindeligt for ham er de sortladne
Skygger. Det var ikke, hvad Zeuthen ønskede at finde; Cranach
og hans Værksted er allerede fyldigt repræsenterede i vort
Museum. Men Billedet var indtagende, tilmed glimrende
velbevaret, Zeuthen købte det for faa tusind francs.
Tilfældet kaldes Daarernes Formynder, men kun den
Forstandige forstaar at benytte sig af dets ofte sære Luner.

Fraset et net lille Miniaturportræt fra det 17de
Aarhundrede er Resten af Zeuthens Samling danske Malerier
og’ Tegninger. Malerierne er
gennemgaaende kun smaa og uden
det venetianske Billedes
straalen-der Farver. Men alle er de gode.
Til Perlerne hører Marstrands
vittige, nydeligt malte lille Skitse af
Søstersengens Piger. Vinduet er
aabnet for den friske Morgenluft,
den ene af dem dovner endnu i
sin brede Seng, den anden
trækker i Strømperne, den tredie staar
i sin bare Særk paa Jagt efter et
generende Insekt. — Constantin
Hansens 1829 malte Billede, hvor
han og Roed overværer et
Bondebryllup i Ringsted Kirke, er godt,
men kan ikke maale sig med hans
10 Aar senere Studie af Titusbuen,
malt saa inspireret, sikkert og let,
med dyb Forstaaelse af
Monumentets ærværdige Skønhed i den
klare Dags straalende Sol. Det
fæstede Bjørnstjerne Bjørnsons
Opmærksomhed, da han en Aften
var mellem Zeuthens Gæster. »Ja,
det er godt, det er Rom! Men at De er glad i Werenskiolds
Portræt af mig i Museet! Jeg liker det ikke, jeg er ikke
slik; jeg er i Virkeligheden en snil Mand.«

Studiet af Titusbuen købte Zeuthen for 615 Kr. paa
Auktionen efter Ad. Kittendorff i 1902, hvor han ogsaa for
580 Kr. erhvervede Skitsen af Søstersengen, solgt paa
Marstrands Auktion i 1873 for 51 Rd. Paa Auktionen efter
Kyhn i 1903 købte han for 470 Kr. Dalsgaards smukke
Forarbejde til det 1853 udstillede Billede af Bondepigen,
der skriver Vennens Navn paa den duggede Rude.
Dengang regnedes det for store Priser, nu synes de os rørende
beskedne.

Det kan vel være rimeligt for »Samleren« at mindes, hvor
godt Køb der endnu senere var paa Billeder af Kunstnere,
hvis Værd Almenheden ikke straks forstod at paaskønne.
Paa Kunstforeningens Udstilling af Theodor Philipsens
Arbejder købte Zeuthen for 250 Kr. Studiet af Koen paa
Scheelenborg Malkeplads og for 400 Kr. det fine
Graa-vejrsbillede fra Isola del Liri. Mærkeligst er dog den for 500
Kr. købte »Gade i Tunis«., saa krydret med Stemningen

177

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free