- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
32

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Aarhundredeskiftet i Wien, Rubens’ Susanne fra 1614 i
Stockholm og Martin Pepijn’s Susanne, antagelig fra
samme Tid, i København, viser os omtrent den Vej, ad hvilken
den »romanistiske« Kunsts Udvikling gik, ganske vist paa
et meget specielt, men desto vigtigere Omraade. Idet
Ho-vedakcenten i de nævnte Værker fra det 16. Aarhundrede
hviler paa Fremhævelsen — navnlig ved Hjælp af
Tegningen — af enkelte Formelementer, opnaas der ikke en
organisk Sammensmeltning af de nationale (nederlandske)
Ejendommeligheder
og de fremmede
(italienske) Elementer
udover et smukt, men
alligevel kunstigt
Ensemble; i
Modsætning dertil
frembyder Rubens’ Susanne
i Stockholm et helt
nyt Syn, som virker
næsten som en
Aabenbaring:
Elementerne, som hidtil
stod uforbundne ved
Siden af hinanden,
sammensmeltes her
og indgaar en
uadskillelig Forbindelse,
som vidner først og
fremmest om den
unge
temperament-fulde Kunstners
dybe Forstaaelse af
Farvernes og Lysets
Betydning indenfor
Malerkunsten.

En Særstilling
indenfor den
ovenskit-serede Række
indtager Martin Pepijn’s

Susanne-Billede,
som der i det
følgende skal gøres lidt
nærmere Rede for.

Billedet, som
nævnes gentagne Gange
hos ældre Forfattere om nederlandsk Kunst, kendtes for
indtil kort Tid siden kun fra et spejlvendt Stik af
Kobberstikkeren Pieter de Bailliu, som er gengivet bl. a. i R.
Oldenbourg’s »Flärnische Malerei des 17. jahrhunderts«,
pag. 125. For et Aar siden dukkede Billedet imidlertid op
ved en Auktion paa Frijsenborg, hvorfra det kom i
Kunsthandelen, for tilsidst at havne hos en interesseret
Privatsamler, Herr Grosserer Axel Madsen, København, der vist
næppe kommer til at fortryde Erhvervelsen af dette lidt
medtagne, men alligevel smukke Maleri, som antagelig
gennem lange Tider har hængt upaaagtet paa Hovedgaarden
Boller under Grevskabet Frijsenborg.

Billedet er hverken signeret eller dateret, men takket
være det ovennævnte Stik er ialtfald Kunstnerens Navn
sikret, hvilket ogsaa bekræftes ved Billedets Sammenlig-

32

ning med andre af Pepijn’s Værker. — Martin Pepijn
(1575—1642), hvis Portræt, malet af van Dyck, findes
paa Museet i Antwerpen, var en Samtidig af Rubens, med
hvem han tilsyneladende stod paa en venskabelig Fod,
hvilket bl. a. fremgaar af, at Isabella Brant, Rubens’
første Hustru, i 1615 stod Gudmoder til Pepijn’s Datter
Martha. Som Kunstner hører Pepijn nærmest til den sidste
Generation af de sydnederlandske Romanister, iblandt
hvilke han indtog en lignende, omend langtfra saa
betydelig Stilling, som hans
lidt ældre Samtidige i
Holland, Cornelis
Cornelisz van
Haar-lem (1562—1638).
Hvem Pepijn’s Lærer
har været, vides ikke,
dog kan vi gaa ud
fra, at han i nogen
Tid har opholdt sig
i Rom, hvor han
efter ældre Beretninger
skal have udført en
Del højt skattede
Malerier.
Størstedelen af hans endnu
bevarede Billeder synes
at være mest
paavirket af Martin cle Vos,
navnlig i Henseende
til Farvegivningen,
dog findes der
ligeledes en hel Del
Berøringspunkter med
Frans Francken II.s
Malemaade. Det her
gengivne Billede
røber derimod en
tydelig Indvirkning fra en
hel anden Side:
Rubens.

Desværre
kender vi ikke
Tilblivel-sesaaret for Pepijn’s
Susanne-Billede, dog
taler
Sandsynligheden for, at det er malet samtidig med Rubens’ signerede
Susanne-Billede i Stockholm fra 1614. Sammenligner man
de to Billeder, kan man næppe komme udenom, at de har
meget med hinanden at gøre. Det er ikke blot det samme
Emne og en lignende Kvindetype, som fremtræder paa
begge Billeder, men — mærkeligt nok —, er saavel
Materiale som Størrelse i begge Tilfælde nøjagtig ens (Træ,
66X51 ctm.) Denne Omstændighed kan næppe anses for
at være rent tilfældig; man er derfor fristet til at fremsætte
den Formodning, at de to omtalte Billeder skyldes en
Slags Konkurrence mellem Rubens og Pepijn. I saa
Tilfælde er den sidstnævnte Susanne ogsaa malet 1624.

Selvom denne Formodning ikke skulde være helt rigtig,
kan vi gaa ud fra, at begge Billeder i hvert Fald er
omtrent samtidige, idet Pepijn’s Billede — efter dets Stil at

Rubens Susanne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free